De Aflossingsblij-brief die een klant van Florius ontving, is in het afgelopen jaar de Kifid-kwestie die de meeste kliks opleverde. Florius stuurde een klant informatie over de risico's van de aflossingsvrije hypotheek. De inhoud van het schrijven leverde bij de ontvanger zoveel stress en onrust op dat hij naar de geschillencommissie van Kifid stapte. De man wilde een aangepaste brief, omdat de geldverstrekker in zijn optiek uitgegaan is van onjuiste uitgangspunten. De man kreeg het gelijk niet aan zijn zijde. Van geldverstrekkers wordt immers verwacht dat ze klanten met een aflossingsvrije hypotheek benaderen over de risico’s ervan. Niet elke klant is daar blijkbaar van gediend.
Man liegt tegen de Hema
Ook veel bezoekers van Amweb lazen over de Kifid-zaak van Achmea, die na jaren ontdekte dat een klant had gelogen bij het afsluiten van een verzekering. Maar liefst vijf jaar lang kreeg die een letselschadevergoeding uitgekeerd nadat hij gewond raakte enige tijd na het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij de Hema. Die polis sloot hij af kort nadat Centraal Beheer een verzekeringsaanvraag afwees, omdat de man eerder bij Unigarant uit de verzekering was gezet wegens wanbetaling. De man had zich niet gerealiseerd dat Achmea de risicodrager is van de Hema-producten. CB liet de man al laten weten dat alle merken binnen de Achmea-groep op de hoogte zouden worden gesteld van de afwijzing. Dat de verzekeraar pas 5 jaar na dato de leugen ontdekte, zorgde er niet voor dat de man de uitgekeerde 110 mille mocht houden.
Knullige actie met Hugo Boss-parka
Het artikel over een knullige Aegon-klant wekte ook veel interesse bij bezoekers van Amweb. De man deed een beroep op zijn inboedelverzekering om een door tweesecondelijm beschadigde parka van Hugo Boss vergoed te krijgen. Hij had ongetwijfeld niet verwacht dat schadebehandelaars zo ongeveer standaard de metadata raadplegen van aangeleverde foto’s met daarop het beschadigde voorwerp. De datum waarop de foto van de schade is gemaakt, ligt vóór de ingangsdatum van de verzekering.
Toilettas past niet in Louis Vuitton-tas
Nog een frauduleuze claim die in het oog springt. Dit keer bij Achmea, waar een bankanalist een Louis Vuitton-tas claimde. De vrouw, die vanuit haar functie bij een grote bank wist dat verzekeringsfraude grondig wordt uitgezocht, claimde na een straatroof diverse luxeartikelen, waaronder de tas. De vrouw had alleen over het hoofd gezien dat de toilettas die in de tas zou hebben gezeten groter was dan de tas zelf. Het is niet bekend of de vrouw nog bij de bank werkt.
Nog meer interessante Kifid-zaken
Meer Kifid-kwestie die op belangstelling konden rekenen afgelopen jaar:
- Backpacker vervalst nota met verkeerd lettertype: onderzoek gerechtvaardigd
- Klant vindt dat ASR discrimineert met korting op NHG-hypotheek en stapt naar Kifid
- Ontbrekende gespreksverslagen kosten adviseur 1.500 euro
- Aon royeert moeder die Peugeot van dochter op haar naam verzekerde
- Nh1816 draait op voor schade na doorslijpen gasleiding door tiener
- Gestuntel met aflosnota bezorgt Florius-klanten flinke tegenvaller
- E-bike-eigenaar verbaasd dat Enra diefstalclaim afwijst om gestolen sleutel
- Adviseur moet betalen voor fiscale fout; NN vergoedde al deel schade
- In 2010 gescheiden vrouw komt maar niet van hypotheek huis ex af
- ING-klant mag advies bij hypotheekwijziging niet weigeren