Bedrijven die een verzekering hebben tegen ransomware-aanvallen betalen bijna drie keer meer losgeld. Dat is een van de conclusies uit een groot onderzoek naar ransomware-aanvallen. "Cybercriminelen zoeken als ze binnen zijn zelfs naar de verzekeringspolis van een bedrijf," vertelt onderzoeker Tom Meurs.
Uit onderzoek van Arctic Wolf blijkt dat veel Europese organisaties moeite hebben met het bepalen van de juiste dekking voor een cyberverzekering. Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagde organisaties geeft aan dat het lastig is om te bepalen welke risico's afgedekt moeten worden en hoeveel dekking zij precies nodig hebben.
De manier waarop cybercriminelen werken, kan voor een jojo-effect op de cyberverzekeringsmarkt zorgen. Dat zien aanbieders van verzekeringsoplossingen. Volgens cybersecurity-expert Bernold Nieuwesteeg is het op dit moment zelfs een van de grootste uitdagingen voor cyberverzekeraars. "Na een schadegolf kan de markt plots flink verharden. Dat zag je een paar jaar geleden gebeuren."
Bij de NS denk je aan treinen, stations en vooruit zo nu en dan een vertraging. Maar de NS is ook een van de verzekeraars in ons land. Een groot openbaar vervoersbedrijf als de NS heeft bijna dagelijks met schadegevallen te maken. Vandalisme, een ongeluk op de werkplaats of zelfs een aanrijding, de schade afhandeling doet het grote spoorbedrijf gewoon zelf. "Net als andere verzekeraars staan we onder toezicht van DNB en AFM."
Met een nieuwe verzekeringsoplossing wil Marsh verder bijdragen aan de energietransitie. De verzekeringsmakelaar en risicoadviseur heeft een verzekering ontwikkeld voor de dekking van risico's bij het transport en de ondergrondse opslag van CO2. "Wij merken dat bepaalde aspecten van de energietransitie lastig te verzekeren zijn. Desondanks zijn we erin geslaagd om deze verzekering op te tuigen", zegt Marieke van der Werf, ESG leader bij Marsh.
Bij de Otten Groep, eigenaar van onder meer de Casa Rosso en de Bananen Bar, staat preventie torenhoog in het vaandel. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, leren verschillende anekdotes van Cor van Dijk, directeur van de Otten Groep, die samen met apc holland en zijn financieel adviseur Koen Wamelink van Koenraet Assurantiën in gesprek ging met AM.
Nu de populariteit van cyberverzekeringen toeneemt, kan het vaker voorkomen dat je als intermediair op zoek moet naar de juiste cyberverzekering voor een klant. Maar wat kun je verwachten van de premie die de klant moet betalen? Yasin Chalabi van Hiscox, Arjan Halma van Eye Underwriting en John Ponsen van Allianz Commercial vertellen waar verzekeraars op letten bij het bepalen van de premie.
Verzekeraars en hun bestuurders krijgen steeds meer te maken met aansprakelijkheidsrisico's wanneer hun producten of diensten niet zo groen zijn als ze presenteren. Greenwashing geeft eveneens een hoger risico op rechtszaken en schadevergoedingsvorderingen door toenemende Europese wetgeving en reeds lopende rechtszaken in Nederland. AM sprak met juridisch specialist bestuurdersaansprakelijkheid Mark Nelemans.
Nederland staat voor een grote bouwopgave. Maar aan nieuwe bouwprojecten zijn klimaatrisico's verbonden. Waar en hoe te bouwen met het oog op klimaatbestendigheid en verzekerbaarheid? Vylon Ooms, onderzoeker en beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars, over theorie en praktijk.
De Vereende heeft het VereendeVertrekplan geïntroduceerd. De vangnetverzekeraar start hiermee om adviseurs te helpen hun klanten makkelijker naar de reguliere markt te begeleiden.
Federato, een AI-insurtech mede opgericht door de Nederlandse twintiger William Steenbergen, haalde bij een derde kapitaalronde nog eens veertig miljoen dollar op bij investeerders.
Met de toepassing van lithium-ion batterijen kan incidenteel een brand, explosie of gifwolk ontstaan. En juist die lithium-ion batterijen vormen de basis van de meeste bestaande en geplande opslagsystemem. Dat constateert het RIVM in haar onderzoek Relevantie energieopslagsystemen voor omgevingsveiligheid.
Niet-standaard risico's met een zwaartepunt in de maakindustrie tóch adresseren. Daar gaan de drie bedrijven I4E-Assuradeuren, Climbel en Practisafe, ondergebracht in AHR Participaties, voor. René Schickendantz van I4E Assuradeuren en de net (tijdelijk) aangestelde ceo van AHR Participaties Sjoerd Blüm, voormalig cio van Schiphol, over de ambities: "We gaan, op weg naar verdere groei, de organisatie steviger neerzetten."