Goed nieuws voor duurzame schadeherstellers. Een relatief groot aantal consumenten staat positief tegenover repareren in plaats van vervangen. En als er dan toch vervangen moet worden, dan is een gebruikt onderdeel zeker geen taboe meer. Dat blijkt uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. Zelfs mensen die niets van duurzaamheid willen weten, vinden het zonde om iets dat verder nog goed is, weg te gooien.
Duurzaam schadeherstel is niet meer weg te denken uit de sector. Toch blijft de praktijk weerbarstig. Particuliere klanten kiezen niet automatisch voor repareren. En door te weinig volume is duurzaam herstel nog onnodig duur, zeggen schademanagementbedrijven. Meer sturing vanuit de verzekeraars is gewenst.
De verzekeringssector verkent samen met de overheid investeringsmogelijkheden in de defensie-industrie. Een van de opties die verkend worden, is een nationaal defensie-investeringsfonds. Aan verzekeraars en andere institutionele beleggers is dan de keuze om in te stappen of niet. Hoogleraar Roel Beetsma van de UvA verwacht echter meer resultaat van een Europees defensiefonds. "Een blok van landen heeft meer marktmacht."
Verzekeraar ASR profileert zich stevig met duurzaam schadeherstel. Ondanks stijgende cijfers in de particuliere markt moet het bedrijf nog veel werk verrichten om 'reparatie in plaats van vervanging' als gebruikelijke optie geaccepteerd te krijgen
Vijf jaar geleden waagde Univé zich aan een ongewis zakelijk avontuur. Want de coöperatieve verzekeraar zat met een dilemma. Hulp bieden aan zijn leden, tegenover onverzekerbaarheid van daken met asbest. Met een zich uitbreidend netwerk van zonnestroom is zowel verzekeraar als agrariër inmiddels beter af. Op bezoek bij de melkveehouderij van Nico van der Ham, één van de plekken waar Univé op het punt staat voor zijn leden stroom te gaan produceren.
Niet alleen het thema klimaatverandering vraagt aandacht van de sector. Er komt nog een onderwerp tussendoor waar de sector snel mee aan de slag moet: biodiversiteit. Want verminderde biodiversiteit is net zo ingrijpend voor de economie als de opwarming van de aarde. "Het verband tussen investeren in de natuur en financiële risico's is heel direct."
Een drone van zes meter lang die voedselpakketten dropt bij natuurrampen of in crisisgebieden. Hij kost een dikke anderhalve ton. Hoe krijg je die verzekerd? Het is een van de voorbeelden die Gabri Hessels geeft, als we over zijn bijzondere verzekeringsbedrijf Noventas praten. Het onderbrengen van deze bijzondere risico's is overigens geen sinecure, zo blijkt.
Achmea streeft naar een klimaatneutrale verzekeringsportefeuille per 2050. Hoe dit in de praktijk uitpakt staat in het Klimaat Transitieplan dat de verzekeraar publiek heeft gemaakt. Zes vragen over de energietransitie van een grote verzekeringsmaatschappij.
In haar Overzicht Financiële Stabiliteit Voorjaar 2024 signaleert DNB dat de financiële sector er goed voor staat, maar dat de onzekerheid wel is toegenomen. Voor pensioenfondsen en verzekeraars specifiek vormt hun verschuiving naar beleggingen in private assets een risico.
Toezichthouder DNB geeft aan dat het pensioenfondsen vrij staat andere doelen na te streven dan alleen rendement. Deze mening staat loodrecht op een aangenomen motie van VVD'er Aartsen, die pensioenfondsen oproept te stoppen met 'activistisch' beleggen.
In toenemende mate speelt duurzaamheid een grote rol in het beleggingsbeleid van verzekeraars. Dat stelt Florine Kits van Heijningen, projectmanager Sustainability & Responsible Investment bij de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). "Verzekeraars zetten grote stappen."
Achmea gaat beleggingen in de olie- en gassector verder afbouwen. Bedrijven die meer dan 5 procent van hun omzet uit kolen, teerzandolie, arctische olie/gas en schalieolie/-gas halen, worden voortaan uitgesloten.