Synthetische data: fictieve of met algoritmen en AI bewerkte datasets die heel erg op 'gewone' data lijken, zonder dat ze persoonsgegevens bevatten. Synthetische data zijn ideaal om IT-systemen mee te testen en AI-modellen mee te trainen. Zeker voor verzekeraars, met al hun privacygevoelige data. Waarom kan het gebruik dan nog wel een kontje gebruiken?
Als een van de toezichthouders binnen de financiële sector is het voor De Nederlandsche Bank (DNB) belangrijk om in kaart te brengen hoe verzekeraars enerzijds AI toepassen en anderzijds de bijkomende risico's weten te beheersen. Een in 2024 uitgevoerd themaonderzoek hiernaar levert de financiële waakhond belangrijke eerste inzichten op. "Beperk de risicobeheersing niet tot de eisen voor hoog risico-systemen in de AI Act."
AI-systemen opereren allesbehalve feilloos. Maar wie is er precies aansprakelijk als je klant schade oploopt doordat het AI-systeem een fout maakt die jij niet als zodanig herkent?
Bij Nationale-Nederlanden moeten AI-toepassingen veilig en schaalbaar zijn. Eindverantwoordelijke daarvoor is Chief Analytics Officer Tjerrie Smit. Hij vertelt meer over het ethisch kader waar alle ingekochte en zelf-ontwikkelde AI-modellen aan moeten voldoen. En hij gaat in op concrete toepassingen waar iedereen binnen NN, tot aan topman David Knibbe, uitgesproken enthousiast over is.
Al in 2017 startte bij zorgverzekeraar CZ een data science team. Het bedrijf gebruikt vandaag de dag kunstmatige intelligentie voornamelijk aan de servicekant en bij de declaratieverwerking. Data science manager Fleur Hasaart: "Ik verwacht dat we nog heel grote stappen gaan zetten."
Artificiële intelligentie, kortweg AI, is niet meer weg te denken in de verzekeringsbranche. Een van de partijen die AI toepast is Scildon, die nu een jaar ervaring heeft met AI. Joost Simons, de Chief Information en Security Officer, vertelt over zijn ervaringen met AI. "We lopen met AI niet voorop, maar onderzoeken en experimenteren ermee op een manier die bij ons past."
Het vertrouwen van consumenten in AI binnen de klantenservice is groeiende. Echter, in contact met verzekeraars gaat de voorkeur nog altijd uit naar telefoneren, mailcontact of het aloude face-to-face-gesprek, blijkt uit onderzoek. Wat niet betekent dat de klantcontact-afdelingen van verzekeraars en het intermediair AI dan maar compleet moeten weren. Hoe moeten zij dan wél naar geautomatiseerd klantcontact kijken?
Bedrijven die AI gebruiken of ontwikkelen zijn sinds 2 februari van dit jaar verplicht om ervoor te zorgen dat hun werknemers AI-geletterd zijn. AM sprak met drie experts over wat dit precies inhoudt en hoe je ervoor zorgt dat je als verzekeringsprofessional AI-geletterd bent en blijft.
Toezichthouder De Nederlandsche Bank voerde in 2024 een onderzoek uit naar AI-gebruik onder verzekeraars. Dit deden ze bij een selectie van schade-, levens-, zorg- en herverzekeraars. Daaruit blijkt onder meer dat bij het grootste deel van de verzekeraars een AI-strategie voor de langere termijn ontbreekt.
De druk op compliance-afdelingen in Nederland neemt toe door de groeiende hoeveelheid wet- en regelgeving, waarbij meer focus ligt op dataprivacy en gegevensveiligheid. Technologie speelt een steeds grotere rol in complianceprocessen, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van risicobeoordelingen. Dit blijkt uit de CCO Survey van KPMG, een onderzoek onder 105 Chief Compliance Officers van de grootste bedrijven in Nederland.
Financieel professionals hebben grote verwachtingen van van Generative Artificial Intelligence binnen de financiële sector. Dat blijkt uit onderzoek van Nextens, onder 12.000 financieel professionals.
MS Amlin Insurance SE en Alicia introduceren een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) speciaal voor zzp'ers in de zorg.