Het vorige decennium was iedereen ervan overtuigd: Chinese insurtechs en verzekeraars als ZhongAn, Ping An en Ant Group zouden de wereld gaan veroveren. Dat is niet gebeurd. Maar: wat niet is, kan nog komen. Toch? Jawel. Met de nadruk op 'kan'. Insurtech Peak3 bewijst dit.
Terwijl de assurantiebranche de mond vol heeft van automatisering, efficiency en procesoptimalisatie, wordt het adviessoftwarepakket vaak nog in de stijl van 'ouwe jongens krentenbrood' aangeschaft. Nergens vallen alle aanbieders objectief en eenvoudig met elkaar te vergelijken. "Een bizarre constatering."
AI agents vormen dé nieuwste technologische ontwikkeling die veel werkzaamheden, ook binnen de financiële dienstverlening, drastisch verandert. Welke taken gaan deze AI-assistenten overnemen? En welke positie nemen ze nu al in binnen het intermediaire landschap? "Veel intermediairs denken dat dit een golfje is, maar in feite is het een tsunami."
Al in 2017 startte bij zorgverzekeraar CZ een data science team. Het bedrijf gebruikt vandaag de dag kunstmatige intelligentie voornamelijk aan de servicekant en bij de declaratieverwerking. Data science manager Fleur Hasaart: "Ik verwacht dat we nog heel grote stappen gaan zetten."
Artificiële intelligentie, kortweg AI, is niet meer weg te denken in de verzekeringsbranche. Een van de partijen die AI toepast is Scildon, die nu een jaar ervaring heeft met AI. Joost Simons, de Chief Information en Security Officer, vertelt over zijn ervaringen met AI. "We lopen met AI niet voorop, maar onderzoeken en experimenteren ermee op een manier die bij ons past."
Met haar dertig jaar is Smile Insurance naar eigen zeggen de oudste nog bestaande insurtech. CEO Joséphine Chamoulaud, spreker tijdens AMdag 2024, vertelt meer over hoe Smile met haar verfrissende aanpak thuisland Zwitserland verovert, de sweet spot waar Smile zich bevindt én ze licht een tipje van de sluier op omtrent hun 'Freemium'-model.
DAS heeft per 1 januari juridische bijstand uitgesloten bij conflicten die te maken hebben met het invaren van pensioenen naar het nieuwe pensioenstelsel. Andere grote partijen lijken die stap vooralsnog niet te zetten.
De Belastingdienst gaat in 2025 nog niet bij verzekeraars zwart geld van letselschadeslachtoffers achterhalen. Wel geven zij aan de mogelijkheid nog verder te onderzoeken. Dat blijkt uit stukken van de fiscus die vrijkwamen na een WOO-verzoek. Daaruit blijkt verder dat het gaat om honderden gevallen per verzekeraar per jaar.
Uit onderzoek van AuditBoard blijkt dat maar liefst negentig procent van de ondervraagde professionals denkt dat naleving van DORA, de NIS2-richtlijn en/of de EU AI Act hun werkdruk gaat beïnvloeden.
41 procent van werkend Nederland verwacht dat de werkgever hen ondersteunt in het omgaan met Artificial Intelligence, maar slechts een kwart geeft aan dat deze ondersteuning daadwerkelijk wordt gegeven. Dit blijkt uit een trendonderzoek van Centraal Beheer onder tweeduizend werkende Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Memo2.