Ontbrekende gespreksverslagen kosten adviseur 1.500 euro

Ontbrekende gespreksverslagen kosten adviseur 1.500 euro

Een intermediair uit Friesland moet een klant ruim 1.500 euro betalen, omdat hij het naliet om gespreksverslagen te maken. De klant had de adviseur om een caravanverzekering gevraagd met een gelijke dekking als zijn oude verzekeringen. Maar toen de klant schade opliep, bleek deze niet gedekt te zijn. De adviseur kon zijn gelijk niet bewijzen.

‘Gelijke dekking’

De caravaneigenaar klopt bij zijn financieel adviseur aan om een aantal verzekeringen af te sluiten, waaronder een voor de caravan. De klant vraagt hierbij om een verzekering met gelijke dekking als de oude verzekeringen. Er wordt een nieuwe caravanverzekering afgesloten, maar wanneer de klant op een dag schade oploopt, komt hij erachter dat deze niet onder zijn nieuwe verzekering is gedekt.

Geen gespreksverslagen, geen bewijs

De adviseur ontkent dat zijn klant ooit om een caravanverzekering met gelijke dekking heeft gevraagd, maar heeft geen bewijs omdat hij nooit gespreksverslagen heeft gemaakt. Hoewel de tussenpersoon onder meer de offerte en het polisblad aan de klant had verstrekt, is dit volgens Kifid onvoldoende bewijs om aan het verzoek van de klant te twijfelen.

Helft opgelopen schade terugbetalen

Hiermee is de adviseur volgens Kifid tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Er wordt een eigen schuld-correctie van 50 procent toegepast, omdat de klant de offerte en het polisblad niet voldoende op de dekking heeft nagekeken. Daarmee komt het bedrag dat de adviseur moet betalen op 1.500 euro uit, de helft van de schade die zijn klant met de caravan had opgelopen.

Het advies is bindend

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.