‘Gelijke dekking’
De caravaneigenaar klopt bij zijn financieel adviseur aan om een aantal verzekeringen af te sluiten, waaronder een voor de caravan. De klant vraagt hierbij om een verzekering met gelijke dekking als de oude verzekeringen. Er wordt een nieuwe caravanverzekering afgesloten, maar wanneer de klant op een dag schade oploopt, komt hij erachter dat deze niet onder zijn nieuwe verzekering is gedekt.
Geen gespreksverslagen, geen bewijs
De adviseur ontkent dat zijn klant ooit om een caravanverzekering met gelijke dekking heeft gevraagd, maar heeft geen bewijs omdat hij nooit gespreksverslagen heeft gemaakt. Hoewel de tussenpersoon onder meer de offerte en het polisblad aan de klant had verstrekt, is dit volgens Kifid onvoldoende bewijs om aan het verzoek van de klant te twijfelen.
Helft opgelopen schade terugbetalen
Hiermee is de adviseur volgens Kifid tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Er wordt een eigen schuld-correctie van 50 procent toegepast, omdat de klant de offerte en het polisblad niet voldoende op de dekking heeft nagekeken. Daarmee komt het bedrag dat de adviseur moet betalen op 1.500 euro uit, de helft van de schade die zijn klant met de caravan had opgelopen.