Eveline Ruinaard
is voorzitter van de geschillencommissie van Kifid

is voorzitter van de geschillencommissie van Kifid
U wilt weten met wie u als nieuwe klant van doen heeft. Is hij wie hij zegt te zijn? Financiële instellingen zijn op grond van de antiwitwaswet (Wwft) verplicht klantonderzoek te verrichten. Dat volgt uit artikel 3 van deze wet. Het klantonderzoek moet de instelling in staat stellen de klant te identificeren en zijn identiteit te verifiëren. Dit betekent dat als de klant een natuurlijk persoon is, zijn identiteit doorgaans wordt geverifieerd aan de hand van een geldig paspoort, geldige identiteitskaart of een geldig rijbewijs.
Afgelopen maand heeft de AFM de resultaten gepubliceerd van een verkenning naar de kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland. Er gaat veel goed én er zijn aandachtspunten waar het beter kan. En dat herkennen we in onze klachtpraktijk. Voor vrijwel alle aandachtspunten genoemd in de verkenning zijn wel uitspraken van Kifid te vinden waarin de conclusie is dat de hypotheekadviseur iets heeft laten liggen of de zorgplicht is geschonden.
Afgelopen juni heeft de Commissie van Beroep van Kifid duidelijkheid gegeven over een al lang spelende vraag: moet Kifid uit zichzelf toetsen of is voldaan aan het vereiste dat voorwaarden op een duurzame drager aan de klant zijn verstrekt?
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft eind mei een pleidooi gehouden voor het verwijderen van een negatieve BKR-registratie zodra de consument schuldenvrij is, en niet pas drie jaar daarna. Ik volg dit met interesse. In reactie op de consultatie van het wetsvoorstel heeft Kifid zich kunnen vinden in de door de minister voorgestelde verkorting van de registratietermijn van vijf naar drie jaar.
De ideale klantreis kan hét verschil maken. De focus lijkt echter vaak gericht op de beginfase van de klantrelatie en minder op wat erna komt. Hoe verloopt de klantreis op het moment dat uw klant een klacht heeft over uw dienstverlening? Hoe verder als u er samen niet uitkomt?
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over de dienstverlening door Kifid. U geeft Kifid gemiddeld een 7,4; ruim de helft van de financiële dienstverleners waardeert onze klachtbehandeling met een 8 of hoger.
Het aantal mensen met geldzorgen neemt toe. Volgens de BKR-monitor is het aantal jongeren dat met betalingsachterstanden te maken heeft de afgelopen jaren fors gestegen.
De Nederlandse rechter past, zoals bij velen bekend, regels van het Europese consumentenrecht ook toe als de consument hier niet om vraagt. De zogenoemde ambtshalve toetsing. Het Europese Hof van Justitie pakt hierin een steeds belangrijkere rol, met uitspraken waarin zij consumentenbescherming nader invult. Volgens datzelfde hof moet er ambtshalve op Europese consumentenrichtlijnen getoetst worden in álle gerechtelijke procedures waarbinnen consumentenrechten aan de orde zijn.
Kifid kan de juridische toets breder opvatten door standaard te toetsen of een klant zorgvuldig is behandeld. Kortgezegd is dat de aanbeveling van SEO economisch onderzoek in het kader van de Kifid-evaluatie in 2020. Een aanbeveling die de nodige vragen oproept.
Er zijn nog lessen te leren als het gaat over 'het op juiste wijze verstrekken van voorwaarden'. Bij het sluiten van een verzekering moet de verzekeraar de voorwaarden op een zogenoemde 'duurzame drager' overhandigen, dat wil zeggen op schrift of in een pdf-document dat via e-mail wordt toegestuurd. Op die manier kan de verzekeringnemer de voorwaarden zelf opslaan en heeft die tot zijn beschikking, zonder dat de inhoud eenzijdig gewijzigd kan worden. Is aan deze criteria voldaan, dan is er sprake van voorwaarden op een duurzame drager volgens de bestendige Kifid-lijn.