Verstrek uw voorwaarden op een duurzame drager

Verstrek uw voorwaarden op een duurzame drager

Er zijn nog lessen te leren als het gaat over 'het op juiste wijze verstrekken van voorwaarden'. Bij het sluiten van een verzekering moet de verzekeraar de voorwaarden op een zogenoemde 'duurzame drager' overhandigen, dat wil zeggen op schrift of in een pdf-document dat via e-mail wordt toegestuurd. Op die manier kan de verzekeringnemer de voorwaarden zelf opslaan en heeft die tot zijn beschikking, zonder dat de inhoud eenzijdig gewijzigd kan worden. Is aan deze criteria voldaan, dan is er sprake van voorwaarden op een duurzame drager volgens de bestendige Kifid-lijn.

Toch beklagen consumenten zich nog regelmatig en met succes bij Kifid over voorwaarden waarop een verzekeraar zich beroept en die voor de consument onbekend zijn. Kifid gaat dan na of de verzekeraar de voorwaarden op een duurzame drager heeft verstrekt, zoals de wet dat voorschrijft (artikel 6:234 lid 2 BW). Is dat niet het geval, dan zijn de voorwaarden niet geldig. Een verzekeraar kan zich dan bijvoorbeeld niet beroepen op een uitsluitingsgrond en zal de schadeclaim alsnog moeten beoordelen.

Twee sleutels?

Als voorbeeld een uitspraak van eind vorig jaar over een bromfietsverzekering die online tot stand is gekomen. De consument claimt schade als gevolg van diefstal van haar bromfiets. De verzekeraar weigert uitkering omdat de consument bij haar claim niet alle originele sleutels heeft ingeleverd. De consument zegt die uitsluitingsgrond niet te kennen, omdat zij de voorwaarden niet heeft ontvangen. De verzekeraar stelt dat de consument de voorwaarden heeft kunnen raadplegen via de website of een andere internetpagina. Daarmee is echter niet voldaan aan het ter beschikking stellen van voorwaarden zoals de wet dit voorschrijft, concludeert de Geschillencommissie van Kifid. Met als gevolg dat de uitsluitingsgrond waarop de verzekeraar zich beroept in dit geval ongeldig is. De verzekeraar moet de diefstalschade als nog vergoeden. (GC 2022-1024)

Papier of pdf

Het moet duidelijk zijn dat een linkje naar de website of een internetpagina niet volstaat. Ook niet als de klant een verklaring tekent waarin is aangevinkt dat de voorwaarden zoals te vinden op de website van toepassing zijn. Immers, die informatie kunt u als verzekeraar eenzijdig wijzigen. Een goede vorm is de voorwaarden verstrekken in een pdf-document en meesturen met de offerte. De manier waarop Kifid dit soort klachten beoordeelt komt overeen met hoe het Europese Hof van Justitie hier tegenaan kijkt. Uit het zogenoemde BAWAG-arrest (25 januari 2017) volgt dat voorwaarden op een duurzame drager moeten worden overhandigd. Hetzelfde geldt voor algemene voorwaarden van een adviseur. Ook die moet de adviseur op een duurzame drager aan de klant verstrekken. (GC 2020-002)

Verzekeraars houden hun klanten graag voor dat ‘voorkomen beter is dan genezen’. Dat mag ook gelden voor de manier waarop u voorwaarden verstrekt aan uw klanten. Zorg dat klanten de voorwaarden zodanig krijgen dat u ze niet kunt aanpassen zonder medeweten van de klant. Dan is van meet af aan duidelijk welke afspraken gelden tussen u en de klant.

Eveline Ruinaard

Eveline Ruinaard

is voorzitter van de geschillencommissie van Kifid

Waar woon ik?

Waar woon ik?

Iedereen van een zekere leeftijd kent het spelletje 'Wie ben ik?'. Relevanter is tegenwoordig de vraag: 'Waar woon ik?'. Vraag een gemiddelde Rotterdammer of hij binnen- of buitendijks woont en hij heeft waarschijnlijk geen idee.

Jan Driessen is oprichter/directeur adviesbureau Q&A | Communicatie. Hij was onder meer.14 jaar directeur Communicatie Aegon en 6 jaar voorzitter Bond van Adverteerders. Voor AM analyseert hij in 2024 de reclamecampagnes van verzekeraars

Hoe (on)eerlijk is het duurzame ASR-schadeherstelverhaal?

Vorige week heb ik mijn geliefde steelpannetje gerepareerd. Twee nieuwe moertjes, en de pan kan weer jaren mee. Geïnspireerd door de campagne van ASR over duurzaam schadeherstel, koos ik ervoor om de pan niet weg te gooien, maar te herstellen. Als bewustwordingscampagne werkt deze dus - althans bij mij. In een tijd waarin duurzaam repareren steeds beter mogelijk is, voelt het simpelweg weggooien van beschadigde spullen onnodig en onverantwoord.

Jurjen Oosterbaan

Meer innovatie in onze sector, en hoe dan?

"Er is weinig veranderd." Die zin komt vrijwel altijd terug wanneer je praat met mensen die een aantal jaren geleden uit onze sector zijn vertrokken en weer zijn teruggekeerd op het oude nest. Wij, die elke dag in de sector werken, zien wel degelijk allerlei veranderingen. De opkomst van kunstmatige intelligentie, de consolidatie binnen de hele keten en de veranderingen rondom provisie zijn hiervan slechts drie voorbeelden.

Zorgt Lemonade voor blijvend hoge schadeprovisies?

Zorgt Lemonade voor blijvend hoge schadeprovisies?

Terwijl assurantieadviseurs en hun vertegenwoordigers zich nog altijd vooral druk maken over het achterhoedegevecht dat provisietransparantie voor schadeproducten heet, lijkt hen te ontgaan dat de schademarkt hen langzaam ontglipt. En dat is vervelender voor hen dan zij zich lijken te realiseren.