AM heeft de lijst met meest invloedrijke topvrouwen in de verzekeringsbranche uitgebreid van 75 naar 100 namen. Jij stond vorig jaar in de lijst op plaats 51. Vind je het belangrijk dat vrouwen in de top meer zichtbaarheid krijgen?
“Ik hoop dat de zichtbaarheid van vrouwen in de top andere vrouwen motiveert hun ambities meer uit te spreken. Simpelweg omdat er voldoende vrouwen zijn die geschikt zijn voor topposities. De combinatie van vrouwen en mannen aan de top is waardevol voor een organisatie, het zorgt voor een andere dynamiek. Er zijn gelukkig veel organisaties met oog voor kwaliteit en competenties. Dus laat je talenten zien en spreek je ambities uit.”
De verzekeringsbranche is van oudsher nogal traditioneel. Het aantal vrouwen in topfuncties neemt weliswaar toe, maar is nog lang niet waar het zou moeten zijn. Hoe kan de sector aantrekkelijker worden voor jonge, ambitieuze vrouwen?
“Zorg voor kinderen is ook voor jonge, ambitieuze vrouwen een belangrijke reden om in deeltijd te werken. En in verhouding werken er in topfuncties meer vrouwen dan mannen in deeltijd. Omdat topfuncties in veel organisaties meer vergen dan een voltijd job moet er (meer) aandacht zijn voor flexibele werktijden, kinderopvang en schooltijden.”
Wat versta jij onder vrouwelijk leiderschap?
“Vrouwen geven anders leiding dan mannen. Vrouwelijk leiderschap is voor mij het inzetten van mijn vrouwelijke kwaliteiten. Kwaliteiten als verbinden, inlevingsvermogen, langetermijnfocus en het geheel kunnen overzien. En soms betekent het ook gewoon mijn gevoel volgen.”
Vind je jezelf een rolmodel?
“Voor mij is een rolmodel iemand met ambities, die handelt vanuit kennis en passie, iemand die luistert naar de omgeving en die met het doel voor ogen de koers uitzet. Daar herken ik mijzelf in, ik doe de dingen die ik doe vanuit het hart, met als doel toegevoegde waarde te leveren voor onze klanten, collega’s en organisatie.”
Hoe is het gesteld met de diversiteit in jouw organisatie?
“Voor mij is het van belang dat binnen een organisatie het er niet om gaat of je man of vrouw bent, maar waar we met z’n allen voor staan. En dan zit ik bij SAA Verzekeringen goed. Of je nu vrouw of man bent, dat doet er bij SAA niet toe, het gaat om toegevoegde waarde leveren. Voor mij is dat een belangrijke reden waarom ik gemotiveerd blijf om het maximale te geven.”
Hoe heb jij jouw medewerkers ondersteund in coronatijd?
“Corona betekent onder andere, indien mogelijk, vanuit huis werken. Dat was voor onze organisatie en een groot deel van onze collega’s een behoorlijke omschakeling. Maar inmiddels de ‘gewoonste’ zaak van de wereld. Vanzelfsprekend moesten we goede thuiswerkplekken regelen, moet je afspraken maken met elkaar en moet het werk worden verdeeld en gedaan. Maar het moeilijkste was misschien nog wel het missen van de sociale contacten, gesprekken met collega’s over hoe het gaat – en dan niet alleen het werk. Dus heb ik collega’s geadviseerd elkaar zo nu en dan te bellen. Gewoon om even bij te praten, ervaringen te delen en elkaar van tips en tricks te voorzien. En dat wordt als erg prettig ervaren. Mijn ervaring is dat het juist in deze tijd belangrijk is vertrouwen te geven en te hebben. Ik heb gemerkt dat je daar enorm veel voor terugkrijgt.”