AM heeft de lijst met meest invloedrijke topvrouwen in de verzekeringsbranche uitgebreid van 75 naar 100 namen. Jij stond vorig jaar in de lijst op plaats 12. Vind je het belangrijk dat vrouwen in de top meer zichtbaarheid krijgen?
"Absoluut en de AM-lijst helpt daar zeker bij. Wat ook helpt is de zichtbaarheid in de media van vrouwen die mooie prestaties leveren. Gelukkig zie en hoor ik steeds meer van dat soort verhalen. Dan denk ik aan recente interviews met Petri Hofsté (onder andere commissaris bij Achmea), maar bijvoorbeeld ook aan portretten van vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Het meest diverse kabinet ooit van president Biden geeft mij eveneens een goed gevoel."
De verzekeringsbranche is van oudsher vrij traditioneel. Het aantal vrouwen in topfuncties neemt weliswaar snel toe, maar is nog lang niet waar het zou moeten zijn. Hoe kan de sector aantrekkelijker worden voor jonge, ambitieuze vrouwen?
"Ik vind het beeld echt achterhaald. Als ik naar Achmea kijk, dan hebben we zoveel talentvolle, jonge vrouwen en mannen rondlopen. En ook bij het Verbond en andere verzekeraars kom ik ambitieuze vrouwen op mooie posities tegen. Ik denk ook dat de sector heel interessant is voor jonge mensen. We staan als branche midden in een enorme verandering. Verzekeren is van alle tijden. Maar meer dan ooit vragen onze klanten om digitale interactie en we gebruiken steeds meer data om risico’s te voorspellen en schade te voorkomen. Hiermee pakken we een grote(re) maatschappelijke rol. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de veiligheid in de woonomgeving en het verkeer, en het kunnen omgaan met klimaatverandering. Dit zijn aantrekkelijke thema’s voor jonge, ambitieuze mensen. Hier kunnen ze écht iets bijdragen aan maatschappij en samenleving."
Wat versta jij onder vrouwelijk leiderschap?
"Ik spreek liever over modern leiderschap. Om leiding te geven aan veranderingen en continu verbeteren zijn we van steeds meer partijen afhankelijk, partijen buiten de eigen hiërarchie. Denk aan IT- en dataspecialisten. Ook partners buiten onze eigen organisatie dragen bij. Dat vraagt multidisciplinair samenwerken met duidelijke doelen en resultaten. Moderne leiders leggen de verantwoordelijkheid daarvoor laag in de organisatie. Dat vraagt openheid, experimenteren en leren van fouten en van elkaar. Ik denk dat vrouwen dat bij uitstek goed kunnen."
Vind je jezelf een rolmodel?
"Ik probeer mezelf kwetsbaar op te stellen en continu te leren. Hiermee hoop ik een voorbeeld te zijn."
Hoe is het gesteld met de diversiteit in jouw organisatie?
"We hebben bij Achmea heel talentvolle vrouwen op directieniveau en binnen de raad van bestuur. Kijk maar naar de AM-lijst. Ook op het niveau van senior-management en teammanagement werken tal van ambitieuze en veelbelovende vrouwen. Het is aan ons om die vrouwen af en toe een extra zetje te geven. Overigens gaat diversiteit natuurlijk niet alleen over geslacht, maar ook over etnische afkomst, culturele achtergrond enzovoort. Ook daarop moeten we nu inzetten."
Hoe heb jij jouw medewerkers ondersteund in coronatijd?
"Bij Achmea werken we sinds medio maart 2020 volledig vanuit huis, met onze ruim 13.000 collega’s in Nederland. Dat betekent dat medewerkers nu al bijna een jaar vanuit huis onze klanten helpen bij schade en we ook onze strategische projecten online vormgeven. Met nieuwsbrieven, vlogs, virtuele medewerkersbijeenkomsten, hebben we veel aandacht besteed aan deze enorme prestatie. Zeker omdat veel ouders ook voor thuisonderwijs moesten zorgen. Bij Achmea beschikken we over allerlei ondersteunende middelen. Denk aan beeldschermen, een gesprek met een coach, mogelijkheden tot het opnemen van zorgverlof en het anders verdelen van het werk over de week. Teammanagers kijken samen met de medewerkers hoe ze hieraan zo goed mogelijk invulling kunnen geven. Het combineren van werk en privé is niet niks op dit moment. Maar één ding is zeker: met z’n allen zetten we er de schouders onder. Ik ben er erg trots op hoe het allemaal verloopt en hoe we er als collega’s daadwerkelijk zijn voor elkaar."