AM heeft de lijst met meest invloedrijke topvrouwen in de verzekeringsbranche uitgebreid van 75 naar 100 namen. Jij stond vorig jaar in de lijst op plaats 54. Vind je het belangrijk dat vrouwen in de top meer zichtbaarheid krijgen?
"Zeker. Ik vind het belangrijk dat er in alle lagen van de organisatie voldoende vrouwen zijn. Dit zorgt voor een goed evenwicht. En uit onderzoek blijkt dat ondernemingen met hoge percentages vrouwen in de top beter scoren dan organisaties met weinig vrouwen in de top. De zichtbaarheid van vrouwen in de top zorgt daarnaast voor een goed rolmodel voor alle vrouwen. Niet alleen de vrouwen die nu werkzaam zijn, maar ook voor meisjes en jonge vrouwen die nu hun beeld vormen."
De verzekeringsbranche is van oudsher vrij traditioneel. Het aantal vrouwen in topfuncties neemt weliswaar toe, maar is nog lang niet waar het zou moeten zijn. Hoe kan de sector aantrekkelijker worden voor jonge, ambitieuze vrouwen?
"Door als organisatie het goede voorbeeld te geven. Laat zien dat er ambitieuze vrouwen werken en dat ze heel wat bereiken. Zet de vrouwen in de organisatie in als ambassadeur. Zij kunnen andere vrouwen inspireren en aantrekken. Laat in woord en daad zien waarom het prettig werken is voor vrouwen in deze branche. Door bijvoorbeeld in de vacatureteksten meer aandacht te hebben voor taalgebruik dat vrouwen aanspreekt. Mijn ervaring is dat dat heel belangrijk is en uitnodigend werkt. Zo werken we samen aan een nieuw imago voor onze branche."
Wat versta jij onder vrouwelijk leiderschap?
"Voor goed modern leiderschap is het belangrijk het masculiene systeem, dat in hoge mate draait om ratio en macht, te combineren met feminiene kwaliteiten zoals reflectie, zingeving en samenwerking. Ik zie het niet als een keuze tussen twee systemen, maar als een waardevolle toevoeging. Weloverwogen keuzes maken in de doelen die we nastreven, vanuit samenwerking en een goede bedrijfscultuur, en in verbinding met de omgeving. Dat laatste geldt zeker voor de verzekeringsbranche. Dan maken we echt stappen."
Vind je jezelf een rolmodel?
"Dat hoop ik wel. Ik stimuleer vrouwen om mij heen om in positie te komen. Niet door ze te pamperen, maar door ze uit te dagen om mee te doen en daarin ook te faciliteren. Door ze te helpen uit hun comfortzone te stappen en verantwoordelijkheid te nemen voor de ontwikkeling van hun carrière. Daarbij gaat het voor mij niet om uren draaien, maar vooral om prestatie en kwaliteit van het werk."
Hoe is het gesteld met de diversiteit in jouw organisatie?
"Steeds beter. In het MT is nu bijna de helft vrouw. Vorig jaar zijn mijn medebestuurder en ik van rol gewisseld. Daardoor heeft Eno nu een vrouwelijke voorzitter. In de rest van ons bedrijf is 58 procent van onze medewerkers vrouw. In een vorige eindverantwoordelijke functie bestond mijn directieteam voor 75 procent uit vrouwen."
Hoe heb jij jouw medewerkers ondersteund in coronatijd?
"Door de verbinding te blijven maken, in meerdere opzichten. In 2020 hebben we bijvoorbeeld door het jaar heen attenties en leuke acties naar de collega’s gestuurd. Ieder kwartaal organiseren we bedrijfsbreed een digitaal event om medewerkers te betrekken bij wat er speelt. En wat informeler zijn er tweewekelijks blogs en iedere week digitale lunchbijeenkomsten voor medewerkers met het bestuur. Zo blijven we goed van elkaar op de hoogte en werken we samen aan onze ambities."