Ondanks Zwitsers succes laten Nederlandse verzekeraars freemium links liggen

Ondanks Zwitsers succes laten Nederlandse verzekeraars freemium links liggen

Waar de Zwitserse verzekeraar Smile Insurance overtuigd is van het freemium-businessmodel (à la Spotify), lijkt dit idee binnen de Nederlandse verzekeringsbranche geen voet aan de grond te krijgen. Hoe komt dat?

Pensioenfonds Loodsen is ingevaren: 'Het was knopen doorhakken en flexibel zijn'

Pensioenfonds Loodsen is ingevaren: 'Het was knopen doorhakken en flexibel zijn'

Blijdschap en opluchting bij Beroepspensioenfonds Loodsen (BPL). Dit fonds kreeg als eerste groen licht van DNB om per 1 januari over te gaan op het nieuwe pensioenstelsel. Dat hebben ze klaargespeeld dankzij grondige voorbereiding, doortastendheid en flexibiliteit. Maar geluk speelde ook mee. "We hebben geprofiteerd van het momentum."

Bestuur VRA. V.l.n.r. boven: Gert-Jan Weijers, 
Joke Scheffers-Veerman, 
Michel de Grauw, 
Jeanet Hartevelt-van Tol & Miranda Knubben. Onder: 
Roel de Jong, Eliana van der Jagt-Kalverda & Job Steenland

Verenigde Regiobank Adviseurs noemt zorgen reorganisatie Volksbank prematuur

Financieel advieskantoren met een RegioBank maken zich zorgen om de reorganisatie bij moederbedrijf de Volksbank. Deze ongerustheid lijkt gestuwd te worden door een gebrek aan duidelijkheid. De Verenigde Regiobank Adviseurs (VRA) werkt namens de RegioBank-vestigingen aan de reorganisatie en reageert tegenover AM op een aantal van de genoemde zorgen van hun leden.

Omgaan met jojo-effect cybercrime grote uitdaging voor cyberverzekeraars

Omgaan met jojo-effect cybercrime grote uitdaging voor cyberverzekeraars

De manier waarop cybercriminelen werken, kan voor een jojo-effect op de cyberverzekeringsmarkt zorgen. Dat zien aanbieders van verzekeringsoplossingen. Volgens cybersecurity-expert Bernold Nieuwesteeg is het op dit moment zelfs een van de grootste uitdagingen voor cyberverzekeraars. "Na een schadegolf kan de markt plots flink verharden. Dat zag je een paar jaar geleden gebeuren."

Klant nog te vaak te laat aan tafel bij verzekeren verduurzaming

Klant nog te vaak te laat aan tafel bij verzekeren verduurzaming

Intermediairs worden nog te vaak te laat betrokken wanneer klanten gaan verduurzamen. Klanten lopen daardoor een risico dat hun verduurzamingsmaatregelen niet of alleen duur verzekerd kunnen worden. "Voor een deel ligt die verantwoordelijkheid bij de klant, maar hier ligt ook echt een kans voor het intermediair zelf." Vertelt Carolien Sala van INSVER.

Stroomlijning prolongatieseizoen zakelijke markt werpt vruchten af

Stroomlijning prolongatieseizoen zakelijke markt werpt vruchten af

Het prolongatieseizoen in de coassurantiemarkt lijkt dit jaar vrij soepel te verlopen. Minder dan één op de tien polissen met vervaldatum 1 januari is opgezegd en voor het eerst maken de VNAB-leden in het prolongatieproces gebruik van het systeem Co-polis. "Er is nu veel meer ruimte, ook voor nieuwe business", zegt uitvoerend bestuurder Rob ter Mors.

Jan Driessen is eigenaar van Q&A | Communicatie en was 14 jaar lang directeur Communicatie bij Aegon.

Verkrachting van minderjarigen bleek geen katholiek bedrijfsongeval

Twintig jaar geleden viel een dossier op m'n bureau dat mijn beeld over het instituut van de Katholieke Kerk deed verpulveren. Het was een vuurrood dossier, dus publicitair explosief. De Rooms-Katholieke Kerk (RKK) had bij Aegon een claim van 43.000 euro ingediend onder haar werkgeversaansprakelijkheidsverzekering. Niet voor een gebroken ruit of brandje, maar voor de verkrachting van een 12-jarig meisje, door een priester.

Scheiden doet lijden, óók voor de adviseur

Scheiden doet lijden, óók voor de adviseur

Je kent het wel. Je hebt een leuk aankoopgesprek met klanten. Alles uitgelegd maar dan nog één ding: 'Wel bij elkaar blijven, want anders wordt het allemaal vervelend'. Niet alleen voor de klanten maar ook voor de adviseur.

Paniek pensioentransitie onterecht

Paniek pensioentransitie onterecht

De eerste pensioenfondsen zijn overgegaan naar het nieuwe pensioensysteem. Als je sommige berichten mocht geloven, dan zou het hele systeem ineenstorten. Dat is - en gaat - echter niet gebeuren. Uitvoerders (fondsen, verzekeraars/ppi's) zijn al vanaf 2022 druk bezig met de uitvoer en dus prima voorbereid.

Jurjen Oosterbaan

Protest van één cent

De gezamenlijke beroepsverenigingen in onze sector hebben stevig van zich laten horen. Er wordt ernstig bezwaar gemaakt tegen de voorgenomen legesverhoging van de PE-examens met 15 euro. Een examen dat eens in de drie jaar moet worden afgelegd. Het gaat hierbij om een schier onoverbrugbare lastenverzwaring van 0,01 cent per dag! Er zijn van die momenten dat ik denk: hebben wij nu echt niet iets beters te doen?

Ondernemers en arbeidsongeschiktheid: tijdig signaleren voorkomt ergerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Ondernemers en arbeidsongeschiktheid: tijdig signaleren voorkomt erger

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad.

Paul Hijmans (links): 'Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij zich kunnen focussen op hun klanten en zo nog meer waarde kunnen creëren.'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Met Inpact meer focus op klanten dankzij geïntegreerde tech-oplossingen

Oplossingen ontwikkelen waar de techspecialisten van advieskantoren en verzekeraars niet aan toekomen. Dat is de niche van AWI, DDi en Infofolio, die twee jaar geleden fuseerden tot het techbedrijf Inpact. "Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij waarde kunnen creëren richting hun klanten."

Geert Buurke en Ron Christiaanse, technisch risicodeskundigen bij Nationale-Nederlanden.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Cultuuromslag versterkt chauffeursveiligheid en voorkomt schades

Met preventieve maatregelen, zoals risicobeperking en schadereductie, kunnen ondernemers met wagenparken aanzienlijke voordelen bereiken. Maar minstens zo belangrijk: het bevorderen van de chauffeurs- en verkeersveiligheid. Een nauwe samenwerking tussen klant, adviseur en verzekeraar helpt daarbij.

'Goede verzuimpreventie geeft mkb rust en bespaart kosten'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Goede verzuimpreventie geeft mkb rust en bespaart kosten'

Een werknemer is meer dan het werk dat hij of zij doet, vindt Daan Berkhoff, mede-eigenaar van modebedrijf Humanoid. Het bedrijf is klant van Nationale-Nederlanden en heeft de verzuimverzekering met preventiepakket. "In de dynamische wereld van de mode is het belangrijk om niet alleen te focussen op de nieuwste trends, maar ook op de gezondheid van je werknemers."

Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatieGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatie

In de verzekeringsbranche wordt volop ingezet op online mijn-omgevingen om klanten een betere en gestroomlijnde ervaring te bieden, selfservice mogelijk te maken en veelgevraagde informatie aan te bieden. Hierbij speelt het bieden van een gepersonaliseerde ervaring een grote rol. "Toch laten veel organisaties hier kansen liggen, terwijl juist de persoonlijke aanpak sterk bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid", zegt Arjan Graveland, manager service en consulting bij Postex.

Ontzorgend HR-platform helpt mkb'ers 20% besparen op loonkostenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Ontzorgend HR-platform helpt mkb'ers 20% besparen op loonkosten

De meeste mkb'ers hebben geen tijd of talent voor HR-zaken. Het kan ze belemmeren in hun groei, risico's opleveren, en zelfs conflicten met werknemers veroorzaken. Een nieuwe totaaloplossing garandeert een risicoloos werkgeverschap.