Gesponsord

'Zorg dat klanten de hypotheek met verduurzaming associëren'

'Zorg dat klanten de hypotheek met verduurzaming associëren'
Viisi heeft van a.s.r. de ‘groene opsteker’ ontvangen, omdat ze in het vierde kwartaal van 2024 de meeste Verduurzamingshypotheken hebben aangevraagd.

Op de woningmarkt valt veel winst te behalen als het gaat om CO2-reductie. En a.s.r. wil adviseurs die verduurzaming aantoonbaar onderdeel maken van hun hypotheekadvies, in het zonnetje zetten. Zo reikte Noud Martens, relatiemanager hypotheken a.s.r. en Aegon, in februari de eerste 'groene opsteker' uit aan hypotheekadviseur Viisi. Hoe kijkt Viisi aan tegen de rol van de adviseur bij woningverduurzaming?

B Corp*) Viisi neemt aantoonbaar vaak verduurzaming mee in het hypotheekadvies. “Wij hebben van a.s.r. de ‘groene opsteker’ ontvangen, omdat we in het vierde kwartaal van 2024 de meeste Verduurzamingshypotheken hebben aangevraagd”, zegt Hendrik Schakel van Viisi. Hoe de hypotheekadviseur klanten bewust maakt? “Elke klant is verschillend. We doen daarom altijd een intake om de leenmogelijkheden en maandlasten te bespreken. Al tijdens de intake informeren we klanten over het belang van energielabels en verduurzaming voor de leencapaciteit.”

Drempels wegnemen

Frank Tukker van Viisi.
Frank Tukker van Viisi.

Veel klanten van Viisi zijn geïnteresseerd in woningverduurzaming. Frank Tukker van Viisi: “Wij proberen iedereen die een woning koopt, te informeren over hoe ze de woning duurzamer kunnen maken. Dat is een standaard onderdeel van ons adviesgesprek. We hebben aandacht voor budgettaire mogelijkheden, zoals het Energiebespaarbudget, en wijzen klanten op subsidies. Die kunnen we niet voor ze aanvragen, maar je kan de informatievoorziening zo helder mogelijk maken en drempels wegnemen.”

Naast de impact op het milieu spelen financiële prikkels een grote rol. Schakel zegt: “Klanten kunnen meer inkomensonafhankelijk lenen én besparen op hun energiekosten. Bovendien stijgt de waarde van je huis met een beter energielabel.” Waarom niet alle adviseurs verduurzaming meenemen in hun advies? “Er is bij adviseurs steeds meer aandacht voor de kansen van verduurzaming. Maar wat je vaak hoort, is dat klanten al zoveel keuzes moeten maken.”

Keuze- en adviesmoment uitstellen

Viisi werkt met alle belangrijke hypotheekverstrekkers van verduurzamingsoplossingen. Waar de adviseur bijzonder over te spreken is, is de laagdrempeligheid van het aanbod van a.s.r. “Zij waren de eerste aanbieder die in de hypotheekofferte laagdrempelig verduurzaming onder de aandacht bracht. Je hoeft letterlijk alleen maar een vinkje te zetten. Daarmee kunnen klanten het keuzemoment ook uitstellen, juist omdat er al zoveel op hen afkomt. Bovendien heeft de Verduurzamingshypotheek een lager rentetarief. Het voordeel van dit lagere tarief gaat niet naar klanten die een woning met label A kopen, maar naar klanten die geld lenen om hun energielabel te verbeteren”, zegt Tukker.

Advies aan adviseurs

Hendrik Schakel van Viisi.
Hendrik Schakel van Viisi.

Met name mensen die zich verduurzaming niet zelf kunnen veroorloven en vaker in minder energiezuinige woningen wonen, zijn gebaat bij advies over verduurzamingshypotheken. Schakel adviseert: “Doe je huiswerk. Weet wat er in de markt is. En zorg dat klanten de hypotheek met verduurzaming associëren. Dat kun je doen met heldere informatie op je website en links naar bijvoorbeeld SVn en verbeterjehuis.nl. Als mensen er al iets over hebben gelezen, praat je meer op gelijk niveau.” Een andere tip is werken met standaardprocessen, zodat je als adviseur tijdens het gesprek niets over het hoofd ziet.

Woning verduurzamen in drie stappen

Informeren en financieren zijn de eerste twee van de drie stappen naar verduurzaming. Stap 3, het realiseren, is in de praktijk de lastigste. Schakel: “De gebouwde omgeving draagt veel bij aan het broeikaseffect. Woningverduurzaming is dan ook inmiddels een standaardthema en de overheid heeft veel goede dingen gedaan. Denk aan objectieve, correcte informatievoorziening, zoals op verbeterjehuis.nl. Maar in de praktijk zie je nog veel hobbels, zoals het vinden van de juiste aannemers met duidelijke reactietermijnen.”

We moeten alles doen om woningverduurzaming voor klanten zo makkelijk mogelijk te maken”

Het vinden van aannemers ziet Schakel niet als taak van de adviseur. “Wij zitten door het hele land en je zou dan door het hele land betrouwbare partijen moeten vinden. Aannemers die ook tijd voor je klanten moeten hebben”, vindt Tukker. Als verzekeraar kan a.s.r. daarin wel een rol spelen. Voor alle hypotheekklanten biedt a.s.r. sinds 1 maart 2025 de Huisscan van homeQgo aan. Zo ontzorgt de verzekeraar klanten bij de realisering met gratis online verduurzamingsadvies, inclusief offertes.

Eerlijke hypotheekwijzer?

Tukker: “Woningverduurzaming is een gemeenschappelijke taak van de overheid, aannemers en de hypotheekbranche. Samen moeten we de drempel zo laag mogelijk maken.” Principes spelen volgens Tukker ook een rol: “Bij wie leen je? Die vraag gaat verder dan duurzaamheid. Als adviseur kun je wijzen op eerlijkegeldwijzer.nl. Als verzekeraar scoort a.s.r. heel goed.” Maar de site kan ook tot verwarring leiden. Want klanten kijken voor hypotheken eerder naar banken dan verzekeraars. “Je zou een hypotheekwijzer moeten hebben, zodat mensen niet hoeven te kiezen tussen banken en verzekeraars.” Schakel concludeert: “We moeten alles doen om woningverduurzaming voor klanten zo makkelijk mogelijk te maken.”

Dit artikel is gesponsord door a.s.r.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.