In deze zaak, die vorig jaar aan de Geschillencommissie van Kifid werd voorgelegd, heeft de klant een klacht ingediend over een hypotheekadvies. De adviseur zou de man onvoldoende hebben geïnformeerd over de niet-aftrekbaarheid van hypotheekrente na 22 jaar en de onterechte aflossing van oude verzekeringen.
Geen schade
De adviseur voerde aan dat er geen schade was geleden en dat er geen verplichting bestond om extra informatie te verstrekken over de hypotheekrenteaftrek. In eerste instantie werd de klacht afgewezen, maar in hoger beroep oordeelde de Commissie van Beroep dat er fouten waren gemaakt en kende een gedeeltelijke schadevergoeding toe voor de onnodige kosten van een nieuwe verzekering.
Extra kosten voor de klant
De Commissie oordeelde deels in het voordeel van de klant. Hoewel niet alle klachten werden gehonoreerd, werd vastgesteld dat de adviseur onvoldoende advies had gegeven over de kosten van het afsluiten van een nieuwe verzekering en dat de man hierdoor extra kosten heeft gemaakt. Hij kijgt daarom een schadevergoeding van zo'n zesduizend euro toegekend.