Kifid publiceerde vandaag een uitspraak waar de gevolgen van het arrest direct aan de orde komen. Een klant van Loyalis kreeg het polisblad van zijn AOV op 22 januari 2018. Daarin werd verwezen naar de toepasselijke voorwaarden op de website van de verzekeraar. De voorwaarden werden niet verstrekt op de verplichte duurzame drager, en kwamen pas na de verlengingsdatum van 1 januari.
Kifid constateert dat de consument geen kennis heeft kunnen nemen van de voorwaarden voor ingang van de vernieuwde overeenkomst. De manier waarop de polis tot stand is gekomen voldoet dus niet aan de Europese regels na het Occidental-arrest.
Geen resultaat voor Loyalis-klant
Wat de impact is van de uitgebreide toetsing, is nog niet helemaal duidelijk. In deze casus is die er niet. De geschillencommissie oordeelt dat als er vrijelijk over de voorwaarden was onderhandeld, er geen andere uitkomst was geweest dan de situatie waarin de consument uiteindelijk belandde. De betwiste voorwaarde is volgens Kifid duidelijk en laat geen ruimte voor de invulling die de consument eraan wilde geven.