3 tips hoe data kunnen ondersteunen bij advies (zo blijf je in verbinding)

3 tips hoe data kunnen ondersteunen bij advies (zo blijf je in verbinding)
Hoe zorg je ervoor dat je als financiële dienstverlener de verbinding legt en behoudt?

De samenwerking tussen financiële instellingen en intermediairs is belangrijker dan ooit. Waarom? Omdat financiële dienstverlening gaat over geld, maar óm mensen. Het bieden van de beste klantervaringen door goed advies en het ontzorgen van klanten zijn dé onderscheidende factoren in de financiële dienstverlening. Adviseurs staan dicht bij klanten, ze weten wat er speelt en kunnen daar goed op aansluiten. Dat maakt het werk van adviseurs zo waardevol.

Waarom in verbinding blijven soms zo lastig is

Overnames in de intermediairmarkt, hoge verwachtingen van klanten op het gebied van kwaliteit en snelheid tegen lage kosten en eisen vanuit wet- en regelgeving maken het vaak niet eenvoudig om optimaal samen te werken. En dan hebben we het nog niet eens over uitdagingen, zoals data die in verschillende systemen zit, complexe processen en ingewikkelde applicaties. Ook intermediairs worstelen ermee dat de digitale volwassenheid van de organisatie soms te wensen overlaat en de angst om te veranderen de boventoon voert.

Hoe zorg je ervoor dat je als financiële dienstverlener de verbinding legt en behoudt? Want juist door goed samen te werken creëer je de meeste klantwaarde. En hoe zorg je er als adviseur voor dat je de verbinding met financiële instellingen optimaal benut? Hieronder volgen 3 tips.

3 tips om in verbinding succesvol samen te werken

1. Ontzorg medewerkers

Dikwijls worden medewerkers belast met allerlei zaken die niet direct waarde creëren. Die kunnen het werken in verbinding flink in de weg zitten. Denk dan aan het opleveren van rapportages, de verplichting om te werken met (soms veel) systemen die niet gebruiksvriendelijk zijn.

Zorg voor beslissingsbevoegdheid zo dicht mogelijk bij klanten. Betrek medewerkers bij het inrichten van bedrijfskritische applicaties, zoals klantcontactsystemen. Door je te richten op medewerkerstevredenheid en het gemak waarmee zij kunnen (samen)werken, gaat de klanttevredenheid omhoog.

2. Organiseer data rond klanten

Data over polissen, contactmomenten, schades, royementen of prolongaties en aanvullende services zit nogal eens in verschillende systemen. Kennis over producten en diensten is soms alleen beschikbaar in de hoofden van ervaren medewerkers of verspreid over allerlei systemen en bestanden. Dat zit de verbinding tussen medewerkers en tussen ketenpartners in de weg. Zorg ervoor dat kennis en data rondom klanten is georganiseerd en stel die op een laagdrempelige manier aan medewerkers, klanten en ketenpartners  beschikbaar.

3. Laat mensen met plezier werken met systemen

Soms zijn systemen verouderd, slecht onderhouden of niet gebruiksvriendelijk ingericht. Dat maakt samenwerken uitdagend. Door een laagdrempelige, veilige en schaalbare oplossing in te richten kunnen medewerkers van zowel adviseurs als financiële instellingen optimaal samenwerken. Zo blijft data up-to-date en wordt het mogelijk om geavanceerde analyse- en automatiseringstoepassingen in te zetten waarmee je klanten echt ontzorgt en dus positief verrast.

Technologie is vaak de bottleneck niet meer als het gaat om het werken met systemen. Vaak zijn het de (besluitvormings)processen daaromheen die ervoor zorgen dat technologie niet goed wordt ingezet.

Dit artikel is gesponsord door Fellowmind - meer artikelen vind je in hun partnerdossier.

KPMG: kleine intermediair onder druk door golf aan overnames

KPMG: kleine intermediair onder druk door golf aan overnames

Door een golf van overnames in de markt, vaak gefaciliteerd door private equity-partijen, staat de kleine intermediair onder druk. Dat concludeert accountants- en adviesorganisatie KPMG in een rapport over de verzekeringsmarkt.

V.l.n.r. Jacco Kuiper, Anne Bergsma, Gosbert Brandsma, Aukje de Vries, Ludger de Bruijn.

VVD-Kamerlid De Vries bezoekt advieskantoren: aan de slag voor minder regeldruk

VVD-Kamerlid Aukje de Vries bezocht op de Dag van de ondernemer een drietal advieskantoren in Friesland. Doel van dit werkbezoek: luisteren naar waar ondernemers in de praktijk tegenaan lopen. Het gesprek werd gefaciliteerd door Adfiz. Na afloop deelde De Vries schriftelijk haar bevindingen met AM.

Horizon private equity binnen AM Top 100 niet altijd beperkt tot paar jaar

Horizon private equity binnen AM Top 100 niet altijd beperkt tot paar jaar

De AFM maakt zich zorgen over de opmars van private equity in de Nederlandse adviesmarkt. Investeerders hebben namelijk een horizon van "een paar jaar", aldus de toezichthouder, en willen vooral winst zien. Dat zou ten koste gaan van het klantbelang. Hoe zit het met de kortetermijnfocus bij de grootste intermediairbedrijven?

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.