Last minute eindejaarsaflossing werkt niet meer: ook Hypotrust verwerkte gewoon in 2019

Op de laatste dag van het jaar alvast een extra aflossing doen op de hypotheek voor het jaar erop: gelet op het aantal zaken bij Kifid blijkt het een populaire bezigheid. Een klant van Hypotrust wachtte tot 31 december 17:05 met haar overboeking. Tegen de verwachting in verwerkte de geldverstrekker de aflossing nog wel in 2019. Dat de boeterente en aflossing niet werden teruggestort, komt volgens Kifid voor rekening van de klant.

Op de last minute overboeking hield Hypotrust een bedrag in van 2.536 euro aan boeterente. De vrouw had eerder dat jaar immers al gebruik gemaakt van de boetevrije aflossing. Hypotrust kent een hersteltermijn van 14 dagen, maar de vrouw ontdekt pas dat haar intenties mislukt waren op 1 februari. De overboeking en de betaalde boeterente zijn daarom volgens Hypotrust onherroepelijk.

Vroege aflossing voor risico klant

Kifid sluit zich daarbij aan. Door nog in 2019 over te boeken, wist de vrouw dat er een risico was dat de aflossing ook in dat jaar verwerkt zou worden. Op de website van de geldverstrekker was de informatie daarover gewoon te vinden. In de mijn-omgeving van Hypotrust had de consument ook kunnen zien dat de aflossing in 2019 viel.

“De Commissie is van oordeel dat de gevolgen van deze handelwijze […] vallen binnen de risicosfeer van Consument en dus voor haar rekening dienen te blijven”, schrijft Kifid. Hypotrust hoeft de boeterente en de aflossing niet terug te betalen.

Twee eerdere zaken bij MoneYou

MoneYou vocht onlangs twee soortgelijke zaken uit voor Kifid. Op 30 december 2019 schreef een klant in de onderwerpregel van de betalingsopdracht dat de extra overboeking bedoeld was voor 2020. Daar waren de systemen niet op berekend. Een andere klant van MoneYou probeerde vlak voor oudjaar hetzelfde trucje uit te halen, maar ook dat faalde in de opzet. In beide gevallen werd MoneYou in het gelijk gesteld.

Geen medewerking geldverstrekker

In de laatste zaak zei de geldverstrekker overigens niet te hebben meegewerkt indien zij wel bekend waren geweest met de wens van de klant. “Een dergelijke verwerking zou ertoe kunnen leiden dat minder belasting in box 3 van de inkomstenbelasting wordt betaald omdat het vermogen met het afgeloste bedrag wordt verlaagd. Een handelwijze waaraan [MoneYou] vanuit haar eigen verantwoordelijkheid […] geen medewerking verleent.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.