Op de last minute overboeking hield Hypotrust een bedrag in van 2.536 euro aan boeterente. De vrouw had eerder dat jaar immers al gebruik gemaakt van de boetevrije aflossing. Hypotrust kent een hersteltermijn van 14 dagen, maar de vrouw ontdekt pas dat haar intenties mislukt waren op 1 februari. De overboeking en de betaalde boeterente zijn daarom volgens Hypotrust onherroepelijk.
Vroege aflossing voor risico klant
Kifid sluit zich daarbij aan. Door nog in 2019 over te boeken, wist de vrouw dat er een risico was dat de aflossing ook in dat jaar verwerkt zou worden. Op de website van de geldverstrekker was de informatie daarover gewoon te vinden. In de mijn-omgeving van Hypotrust had de consument ook kunnen zien dat de aflossing in 2019 viel.
“De Commissie is van oordeel dat de gevolgen van deze handelwijze […] vallen binnen de risicosfeer van Consument en dus voor haar rekening dienen te blijven”, schrijft Kifid. Hypotrust hoeft de boeterente en de aflossing niet terug te betalen.
Twee eerdere zaken bij MoneYou
MoneYou vocht onlangs twee soortgelijke zaken uit voor Kifid. Op 30 december 2019 schreef een klant in de onderwerpregel van de betalingsopdracht dat de extra overboeking bedoeld was voor 2020. Daar waren de systemen niet op berekend. Een andere klant van MoneYou probeerde vlak voor oudjaar hetzelfde trucje uit te halen, maar ook dat faalde in de opzet. In beide gevallen werd MoneYou in het gelijk gesteld.
Geen medewerking geldverstrekker
In de laatste zaak zei de geldverstrekker overigens niet te hebben meegewerkt indien zij wel bekend waren geweest met de wens van de klant. “Een dergelijke verwerking zou ertoe kunnen leiden dat minder belasting in box 3 van de inkomstenbelasting wordt betaald omdat het vermogen met het afgeloste bedrag wordt verlaagd. Een handelwijze waaraan [MoneYou] vanuit haar eigen verantwoordelijkheid […] geen medewerking verleent.”