De verwerking van extra overboekingen verlopen bij MoneYou geautomatiseerd. Er was niemand die de onderwerpregel las. De consument klaagde dat het wel had moeten gebeuren en eist de aflosboete terug. Op de website van MoneYou stond eind december bovendien dat hij in januari een bevestiging zou krijgen met het nieuwe saldo en nieuwe maandbedrag. Hij vertrouwde daarom op verwerking in januari.
Waarom niet twee dagen later?
Volgens MoneYou staat er nergens aangegeven dat de onderwerpregel van een overboeking gebruikt kan worden voor aanwijzingen aan de bank. Bovendien deed de man in 2019 meerdere extra aflossingen die allemaal verwerkt zijn op de dag van overboeking. De geldverstrekker heeft niet de mogelijkheid om een betaling ‘on hold’ te zetten en stipt fijntjes aan dat hij de overboeking ook op 1 januari had kunnen doen.
Geen verklaring gegeven
Bij Kifid heeft de man geen verklaring opgegeven waarom hij de overboeking op 30 december al deed. “Dit wekt de indruk dat Consument bewust het risico heeft gelopen door deze opdracht zo kort voor de jaarovergang te geven”, schrijft de geschillencommissie in de uitspraak.
De teksten op de website hoeven volgens Kifid niet aangepast te worden. De klacht is ongegrond verklaard. De uitspraak is niet bindend.