Kifid lost fors meer klachten op via bemiddeling

Kifid lost fors meer klachten op via bemiddeling

Kifid is er opnieuw in geslaagd om meer klachten van consumenten tegen verzekeraars, banken en andere financiële dienstverleners via bemiddeling of schikking op te lossen. Bijna 58% van de 3.412 vorig jaar inhoudelijk behandelde klachten is op deze manier afgehandeld; in de twee jaren hiervoor lag dat percentage rond de 40%.

Het klachtinstituut heeft volgens het vandaag verschenen jaarverslag in 2019 vijfhonderd klachten meer inhoudelijk behandeld dan het jaar ervoor. Hiervan zijn er 1.973 met inzet van bemiddeling of schikking opgelost.
In 1.290 klachtzaken is een uitspraak gedaan, waarbij in ruim 200 zaken de consument deels of geheel in het gelijk gesteld; in ruim 1.000 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.

Inzet Kifid blijft gericht op schikken

Kifid blijft volgens Kifid-directeur en voorzitter van de geschillencommissie Eveline Ruinaard inzetten op bemiddelen en schikken. “Kifid zal zich naast klachteninstituut ook als kennisinstituut etaleren. We willen de behandeltijden nog verder verkorten en nog meer ‘bijraken’ in onze klachtbehandeling.” Wel zegt ze dat de coronamaatregelen grote impact hebben op de organisatie. “We doen al het mogelijke om de behandeling van klachten voort te zetten. Zittingen houden is echter nu tijdelijk niet mogelijk.”

Kifid krijgt in 2019 4.550 nieuwe klachten

Van de behaalde bemiddelresultaten betreft het bijna de helft (48%) klachten over verzekeraars. Banken en financiële tussenpersonen waren betrokken bij respectievelijk 27 en 24% van het totaal aantal bemiddelresultaten en schikkingen. Het klachtinstituut ontving vorig jaar 4.550 nieuwe klachten, waarvan 59 voor de Commissie van Beroep en de overige voor de geschillencommissie. Het aantal mensen dat met een klacht bij Kifid aanklopt lijkt daarmee stabiel. Het aantal klachten lag in 2018 op 4.487.

Inhaalslag klachtafhandeling is nodig

Dat vorig jaar meer klachten zijn behandeld dan in 2018 heeft er vooral mee te maken dat een inhaalslag nodig was. Extra inzet van medewerkers heeft ervoor gezorgd dat meer klachten afgehandeld konden worden. Het aantal klachten dat jaarlijks inhoudelijk wordt behandelt blijft vermoedelijk schommelen tussen de 3.000 en 3.200, is de verwachting.

Meeste klachten over schadeverzekeringen

De verdeling van behandelde klachten over de verschillende soorten financiële diensten verschilt niet veel van andere jaren. Schadeverzekeringen leveren traditioneel het grootste aantal klachten op: 38% (1.309 klachten) van het totaal aantal behandelde klachten. Op de tweede plaats volgen hypotheekklachten met 22%  (744), op geringe afstand gevolgd door behandelde klachten over levensverzekeringen met 19% (635). Behandelde klachten over bank- en beleggingszaken hadden in 2019 een aandeel van 15% (517) respectievelijk 6% (207).

Veel klachten over beleggingsverzekeringen afgerond

De afhandeling van beleggingsverzekeringen kwam vorig jaar sterk in beweging: in totaal zijn 240 van dit soort klachten afgerond. Juist daar zijn volgens Kifid veel bemiddelresultaten geboekt. Deels met inzet van bemiddeling door Kifid en ook omdat consumenten en financiële dienstverleners er alsnog zelf samen uitkwamen. De Kifid-uitspraken over beleggingsverzekeringen geven duidelijkheid over de koers van Kifid. Op basis daarvan kunnen partijen samen om de tafel.

Ook aantal klachten over Yarden springt eruit

Daarnaast kwamen er veel klachten binnen over de gewijzigde uitvaartverzekering van Yarden. De geschillencommissie behandelt nu drie van dit soort klachten om tot richtinggevende uitspraken te komen. Tot die tijd worden de overige klachten over deze uitvaartverzekering aangehouden.

Branche

Minister van Financiën: 'Intrekking aanwijzing Kifid niet aan de orde'

Een vertegenwoordiger van tientallen consumenten met beleggingsverzekeringen heeft bij de minister van Financiën Steven van Weyenberg (foto) nul op het rekest gekregen. Hij had gevraagd om intrekking van de aanwijzing van Kifid als buitengerechtelijke geschilleninstantie. "Dat is niet aan de orde", aldus de minister in een brief aan de Kamer.

Beleggingsverzekeringen

Ook Athora schikt met belangenclubs over woekerpolissen

Ook Athora Netherlands schikt met de belangenorganisaties die opkomen voor klanten met woekerpolissen. Hiermee is een bedrag van in totaal 95 miljoen euro gemoeid.

Branche

Kifid: nog tachtig beleggingsverzekeringsklachten in behandeling

In de tweede helft van 2023 heeft Kifid 54 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 25 klachtzaken heeft de geschillencommissie van Kifid duidelijkheid gegeven met een uitspraak. Er zijn negentien klachten opgelost met bemiddeling. Het aantal nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen bleef beperkt tot acht.

Financiële planning

Verzekeraar NN schikt in woekerpolisaffaire en trekt 360 miljoen euro uit

Verzekeraar NN Group schikt voor circa driehonderd miljoen euro in de zogeheten woekerpolisaffaire. De verzekeraar heeft daarover een overeenkomst gesloten met claimorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. Alle juridische procedures tegen NN worden nu stopgezet

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.