De vrouw wendde zich in het voorjaar van 20220 tot de adviseur. Zij bespraken dat de vrouw haar ex-partner wilde uitkopen en dat zij de hypothecaire geldlening wilde overnemen. In een e-mailbericht aan de vrouw meldde de adviseur dat de kosten voor het regelen van de verhoging van de hypotheek en het ontslag van de ex-partner uit de hoofdelijke aansprakelijkheid 1.750 euro bedragen. De vrouw voldeed de betaling.
Adviseur regelt niks
Daarna bleef het echter stil van de zijde van de adviseur. Afspraken werden niet nagekomen en hij slaagde er evenmin in om een hypotheek te regelen, waarop de vrouw hem verzocht de advies- en bemiddelingskosten terug te betalen. De adviseur zegde toe het geld terug te storten, maar deed dit ondanks beloften niet.
Vrouw stapt naar Kifid
De vrouw was er klaar mee en diende in maart van dit jaar een klacht in tegen de adviseur. Een reactie bleef ook na een herinneringsmail uit, waarna ze in een ultieme poging haar geld terug te krijgen besloot naar de geschillencommissie te stappen. De adviseur voerde geen verweer, waarop de commissie oordeelde dat “de vordering haar niet ongegrond of onrechtmatig voorkomt”.
Adviseur moet betalen
Ofwel: de adviseur moet de portemonnee trekken. De uitspraak is bindend. Of de adviseur inmiddels heeft terugbetaald, is niet bekend. Anders rest de vrouw niets anders dan het inschakelen van de deurwaarder.