Vertrouwen automatiseren: hoe werkt dat?

Vertrouwen automatiseren: hoe werkt dat?
Wie het goed doet, kan digitaal vertrouwen wekken en heeft daarmee de mogelijkheid om meer omzet te genereren, aldus Gartner.

Hoe zouden uw processen eruitzien als u uw klanten echt zou kunnen vertrouwen? Dat is die ene vraag die ik hier wil stellen. Want in zekere zin komen al die andere trends waar we het al jaren over hebben, zoals digitale transformatie, kunstmatige intelligentie, machine learning, neer op één ding: vertrouwen. Een artikel van Ruud van Gerwen.

Volgens een studie van marktanalist Gartner zal klantvertrouwen de plaats innemen van klantbeleving als belangrijkste strategische term voor de positionering van en communicatie over uw diensten. En wie dit goed doet, kan digitaal vertrouwen wekken en heeft daarmee de mogelijkheid om meer omzet te genereren, aldus Gartner.

Vertrouwen is complex en delicaat

Vertrouwen is van levensbelang in verzekeringen, het is immers de basis van verzekeren. Vertrouwen is echter net zo complex en delicaat als de relaties die het verbindt. In de verzekeringssector, alsook andere sectoren, kent de klant zijn loyaliteit toe aan de partij die de beste ervaring kan leveren. Je kunt als verzekeraar alleen niet zomaar elke polis accepteren en elke claim betalen - tenminste niet meteen. Je moet onderzoek doen, en wel direct.

Medewerkers moeten kunnen vertrouwen op technologie, waardoor hun werk ook nog eens leuker wordt”

Wat nu als je vertrouwen zou kunnen automatiseren?

Als u weet wanneer u kunt vertrouwen, houdt u controle over uw processen - u automatiseert zoveel mogelijk, terwijl u medewerkers activeert wanneer een diepgaander onderzoek nodig is. De grote hoeveelheid gegevens die tegenwoordig ter beschikking staan maakt het voor werknemers moeilijk zo niet onmogelijk om daar de juiste data uit te filteren voor het beoordelen van een risico van een aanvraag of ingediende claim. Medewerkers moeten kunnen vertrouwen op technologie, waardoor hun werk ook nog eens leuker wordt.

De krenten in de pap

Risicovolle, handmatige taken worden geautomatiseerd en alle informatie wordt op een efficiënte en consistente manier beoordeeld. Medewerkers hoeven zich dan alleen nog maar te focussen op de zaken die er toe doen - ‘de krenten in de pap’. De productiviteit én de kwaliteit gaan omhoog.

Cruciaal onderdeel van klantrelatie

Het hele concept van vertrouwen ontwikkelt zich van een enkel 'moment van de waarheid' tot een cruciaal onderdeel van een doorlopende, op diensten gebaseerde klantrelatie - zoals we zien bij Uber, AirBnB en de Amazon's van deze wereld.

3 pijlers van vertrouwen

Door te werken aan het automatiseren van vertrouwen, kunt u dit ene moment van de waarheid overstijgen en de operationele efficiëntie en interacties verbeteren volgens de 3 pijlers van vertrouwen:

  1. Processen standaardiseren, borgen en automatiseren; uw medewerkers zijn uw meest waardevolle bezit. Als u hen goed ondersteunt, kunnen zij door middel van process excellence & expert know-how uitstekende producten en service verlenen, terwijl alle data-analyses op de achtergrond op een consistente en efficiënte worden afgehandeld.
  2. Verhoog de klanttevredenheid door te focussen op dat wat het beste is voor de klant. Door dit centraal te zetten in uw interactie met de klant laat u de klant ook echt zien dat u om de klant geeft. En de klanten die dat ook zo ervaren, zullen loyaal zijn naar de verzekeraar(s) die beste ervaring kunnen leveren.    
  3. Maak eerlijke processen en behandeling van klanten mogelijk. Processen moeten open en transparant zijn. Het gaat niet om het beste proces voor u maar voor de klant. Niemand houdt van “computer says no". Dat geldt voor elke klant.
Je moet niet alleen processen automatiseren die volledig handmatig waren -of soms nog steeds zijn- maar je moet ook vertrouwen hebben in de automatisering”

En ja, het automatiseren van vertrouwen lijkt misschien niet gemakkelijk, en het loslaten van zoiets menselijks is moeilijk. Het voelt onnatuurlijk. Je moet niet alleen processen automatiseren die volledig handmatig waren -of soms nog steeds zijn- maar je moet ook vertrouwen hebben in de automatisering. Vertrouwen op de gegevens die je voorgeschoteld krijgt. 

Denk nu eens even na...

Hoe vaak heb je echt contact met je verzekeringsmaatschappij? Ik bedoel, meestal koop je een verzekering, soms na rijp beraad, soms omdat het verplicht is, soms omdat je risico's wilt nemen die je zelf niet zou kunnen dekken. Zodra je de polis hebt, wordt hij vanzelf vernieuwd. En dat is tegenwoordig steeds vaker alleen een bericht in je online portal. In feite, tenzij er iets ergs gebeurt hoor je vrijwel nooit iets van je verzekeringsmaatschappij - althans ik niet.

Effectiever en leuker

De meeste mensen hebben op feestjes verhalen over hoe premies jaarlijks omhoog gaan en, als ze dan een keer een schademelding indienen, dat hun verzekeraar allerlei moeilijke vragen ging stellen. Ze hadden het gevoel dat de verzekeraar hen niet vertrouwde. Hun motieven werden in twijfel getrokken. Waarom standaard met wantrouwen werken als het veel effectiever en zelfs leuker kan?

Meer tijd voor interactie

Automatisering maakt consistente en efficiënte processen met een hoog volume mogelijk, terwijl kundig personeel nog steeds feedback kan geven en uitzonderingen kan ondersteunen wanneer dat nodig is. Eigenlijk zult u merken dat het ook prettiger is, omdat er meer tijd is voor interactie met uw klanten wanneer zij dat het meest nodig hebben. Bij polisvernieuwing, het bepalen van de juiste dekking of bij een ongeval of een schade en u kunt helpen met het oplossen van nare situaties.

De focus ligt vaak nog steeds op de 2% van de hele groep die mogelijk verkeerde intenties hebben. Maar waarom zouden de andere 98%, die gewoon te vertrouwen zijn, daaronder moeten lijden?

Momenten van magie

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om voor uw klanten momenten van magie te creëren op het moment dat ze interactie met u zoeken. Dat kunt u eenvoudig bereiken door ze in eerste aanleg gewoon te vertrouwen. Maar je moet wel beginnen om dit in praktijk te gaan brengen. Want als u eerst gaat nadenken over wie u kunt vertrouwen, loopt u al achter. Dus als u wilt weten wat uw sleutel is tot betrouwbare en effectieve operaties? Het is VERTROUWEN.

Dit artikel is gesponsord door Friss

Arnold Barendrecht (R) en Elbert Jan Offereins van Bugs Business.

Van volmachtdata naar 100% betrouwbare informatie: het kan!

Feit: de systemen in de markt voldoen niet volledig aan de eisen aan datakwaliteit en -veiligheid van de toezichthouders. Vaak zijn daarvoor workarounds en menselijke tussenkomst nodig. Met alle risico's voor de betrouwbaarheid van de data. Elbert-Jan Offereins en Arnold Barendrecht leggen uit hoe betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid met de cloudoplossing Imago Insights niet langer een illusie zijn.

Sales director Ria Blok-Leenheer van Zwitserleven.

Zwitserleven past lifecycles aan om opbrengst te vergroten

Beleggingen spelen een steeds grotere rol in de selectie van een pensioenuitvoerder voor DC-regelingen. Daarbij wordt niet meer voornamelijk op prijs vergeleken, maar bijvoorbeeld ook op de kwaliteit van de lifecycles en op duurzaam beleggen. Zwitserleven past zijn lifecycles aan om zowel de verwachte pensioenopbrengst, als de duurzame impact van de lifecycles te vergroten. Hoe? Dat leggen sales director Ria Blok-Leenheer en product manager Catelijne Reissenweber graag uit.

Zo blijft je spreekkamer gevuld in tijden van dalende hypotheekaanvragen

Zo blijft je spreekkamer gevuld in tijden van dalende hypotheekaanvragen

De vele veranderingen in de Nederlandse samenleving vinden hun weerklank in de spreekkamer van de hypotheekadviseur. Na jaren van lage rentes en hoge huizenprijzen vertoont de woningmarkt in de loop van 2022 steeds meer afkoelingsverschijnselen. Er zijn steeds minder potentiële kopers per woning, onder andere veroorzaakt door de stijgende hypotheekrente. Wat betekent dit voor de agenda van de hypotheekadviseur, en hoe zorgt hij ervoor dat zijn spreekkamer gevuld blijft?

Anne-Marie Beerda: "’We verwachten dat de wachtrijen minder lang zullen worden. Ook kan de maatregel voor 60-plussers in kwestie voordelig uitpakken."

Anne-Marie Beerda (NN): 'De WIA-beoordeling vereenvoudigen is geen structurele...

Steeds meer werknemers vragen een WIA-uitkering aan, blijkt uit het trendrapport van mei 2022 van Nationale-Nederlanden. Anne-Marie Beerda, beleidsadviseur sociale zekerheid bij Nationale-Nederlanden geeft haar kijk op de huidige ontwikkelingen rondom de WIA.