Feit of Fabel? Black box in auto helpt verzekeraars niet bij analyseren van schadeoorzaak

Feit of Fabel? Black box in auto helpt verzekeraars niet bij  analyseren van schadeoorzaak

De black box of zwarte doos kent bijna iedereen van een vliegtuig. Bij een vliegramp is de zwarte doos van belang. Want hierin staan alle gegevens van de vlucht. Dus wordt de zwarte doos opgespoord om de oorzaak van de ramp te analyseren. De zwarte doos wordt ook verplicht voor nieuw verkochte auto's vanaf 6 juli 2022.

Moderne auto’s hebben al diverse assistentie- en veiligheidssystemen: Advanced Driver Assistance Systems of ADAS. Deze helpen om het aantal aanrijdingen te verminderen en daarmee het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden terug te dringen.

EU-vordering vanaf 6 juli 2022

De Europese Unie wil het verkeer nog veiliger maken. Daarom treedt een EU-verordening (2019/2144) in werking op 6 juli 2022, waarin een aantal veiligheidssystemen verplicht wordt voor nieuwe modellen of typen auto’s.

Vanaf 7 juli 2024 behoren deze systemen tot de verplichte uitrusting van alle personenauto's, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen die in Europa nieuw verkocht worden.

Wat wordt verplicht?

Dit wordt in Europa verplicht voor personenauto's, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen:

  • Intelligent Speed Assist (automatische snelheidsbegrenzer)
  • Voorbereiding voor installatie van alcoholslot
  • Geavanceerde detectie van en waarschuwing bij slaperigheid en afleiding van de bestuurder (bijv. bij smartphonegebruik)
  • Noodstopsignaal
  • Achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren
  • Event datarecorder bij een ongeval (black box)

Daarnaast worden specifieke eisen gesteld aan personenauto's en bestelauto’s:

  • Geavanceerd noodremsysteem
  • Verbeterde veiligheidsgordels
  • Rijbaanassistentie
  • Bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse botsing
  • Vergroting van de bots zone van het hoofd voor voetgangers en fietsers
  • Veiligheidsglas

Specifieke eisen aan vrachtauto’s en bussen zijn:

  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Verbetering van het directe gezichtsvermogen van chauffeurs en wegnemen van de dode hoeken
  • Systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers te detecteren en ervoor te waarschuwen, vooral bij het nemen van bochten

Het plaatje onderaan geeft een mooi grafisch overzicht.

Wilt u meer weten over deze systemen, bekijk dan de uitleg van alle moderne rijhulpsystemen door Autoweek (video).

Ook de zwarte doos verplicht vanaf 2022

Net als een aantal veiligheidssystemen wordt ook een zwarte doos verplicht. Anders dan bij een vliegtuig krijgt een auto niet zo’n grote stalen box. De techniek wordt verwerkt in het systeem van de auto: een event datarecorder (EDR) of een gegevensrecorder. Deze EDR houdt diverse technische waarden van de auto bij. Denk hierbij aan snelheid, motortoerental en remkracht. Maar ook bijvoorbeeld of het licht aan stond. Deze data worden alleen onthouden bij een ongeluk. De data van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna worden dan opgeslagen. Anders dan bij de piloot in een vliegtuig worden gesprekken tussen de inzittenden en bestuurder in de auto niet vastgelegd.

Wie mag de data inzien?

Privacy moet beschermd worden. Daarom staat in de regelgeving dat alleen autoriteiten en fabrikanten toegang krijgen tot de zwarte doos:

  • Politie en justitie mogen de rijgegevens inzien ingeval van een ongeluk. Zo wordt duidelijk hoe een ongeluk is ontstaan.
  • Autofabrikanten hebben toegang tot de data om de veiligheid van hun auto’s te verbeteren. Ook mogen zij deze gegevens gebruiken voor analyses over verkeersgedrag.

Verzekeraars krijgen de data dus niet, garandeert de EU.

Dat maakt de stelling ‘de black box in nieuwe auto’s helpt verzekeraars niet bij het analyseren van de schadeoorzaak’ tot een feit. Of deze garantie ook in de toekomst standhoudt, is op dit moment niet bekend. Laten we eerst afwachten hoede introductie van de verordening uitpakt en wat de ervaringen zullen zijn.

Dit artikel wordt aangeboden door partner De Vereende

Lees meer artikelen:

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor ongevallen met (opgevoerde) fatbikes, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, wat helaas tot veel leed leidt. Naast lichamelijk letsel kunnen deze ongevallen ook grote financiële gevolgen hebben voor de veroorzakers, zeker wanneer er geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is afgesloten. Om een beeld te geven van de mogelijke kosten van een ongeval met een fatbike of andere elektrische fiets, bespreken we hieronder vier fictieve casussen.

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

In de nacht van 21 op 22 oktober 2021 gebeurde er een opmerkelijk incident. Meneer X had een eenzijdig ongeval met zijn auto, een Porsche, toen hij de oprit van de snelweg opreed. Zijn auto botste tegen een lantaarnpaal, die vervolgens onder de auto terechtkwam. Met de hulp van twee vrachtwagenchauffeurs werd de lantaarnpaal onder de auto vandaan gehaald en langs de kant van de weg gelegd. Daarna reed meneer X in de verkeerde richting terug en parkeerde zijn auto bij het restaurant waar hij eerder die avond was geweest.

Zorginstelling Centrum Stepping Stone verzekert ex-gedetineerden via de Vereende

Zorginstelling Centrum Stepping Stone verzekert ex-gedetineerden via de Vereende

Centrum Stepping Stone zocht en vond een collectieve aansprakelijkheidsverzekering voor een specifieke groep van haar cliënten: ex-gedetineerden die tijdelijk in de zorginstelling wonen. "Goed beschouwd is dit risico prima te verzekeren."