Wanneer een klant zijn personenauto alleen wenst te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA), maar toch ook bij schade veroorzaakt door derden geholpen wil worden, kan een aanvullende dekking voor rechtshulp uitkomst bieden. De Vereende biedt ook die mogelijkheid en kent twee varianten; de motorrijtuigenrechtsbijstand- dekking (MRD) en de Verhaalsbijstanddekking (VHB).
De MRD is de uitgebreide dekking waarin bijstand wordt verleend bij allerhande conflicten die verbonden zijn aan het verzekerde motorrijtuig. Denk aan juridische hulp bij verhaal van materiële- en letselschade, conflicten inzake de aankoop of reparatie van het motorrijtuig bij een erkende dealer. De VHB van de Vereende biedt een beperktere dekking die alleen juridische hulp biedt om materiële schade te verhalen als het motorrijtuig beschadigd is door een ongeval of andere van buiten komende oorzaak (geen letselschade). Bij beiden vindt de uitvoering van de rechtshulp plaats door een onafhankelijk rechtsbijstandskantoor; SRK rechtsbijstand.
Directe schadeafhandeling (DSA)
Voor ongevallen na 1 juli 2021 hebben verzekeraars afspraken gemaakt over de directe schade afhandeling.
Dit geldt wanneer er sprake is van:
- een particulier verzekerde personenauto;
- die in botsing komt met een motorrijtuig met een Nederlands kenteken;
- waarvan verzekeraar ook is aangesloten bij DSA.
Directe schadeafhandeling versus Verhaalsbijstanddekking de Vereende
VHB | DSA | MRD | |
Verhaal materiële schade | ja | ja | ja |
Verhaal letselschade | nee | nee | ja |
Hulp door eigen verzekeraar | nee | ja | nee |
Hulp door medewerker rechtsbijstandskantoor | ja | nee | ja |
Hulp als verzekeraar niet is aangesloten bij DSA | ja | nee | ja |
Eigen verzekeraar betaalt en verhaalt | nee | ja | nee |
Uitkering pas nadat de schade verhaald is | ja | nee | ja |
Tegenpartij geen NL kenteken | ja | nee | ja |
Schade is niet veroorzaakt met een motorrijtuig | ja | nee | ja |
Tegenpartij is onverzekerd | ja | nee | ja |
Op het eerste oog lijken beide regelingen dezelfde dekking te bieden: verhaal van materiële schade.
Er bestaan echter verschillen tussen de directe schadeafhandeling door WA verzekeraars en rechtshulp op basis van de Verhaalsbijstanddekking waardoor deze dekking toch van pas kan komen of door een klant als wenselijk kan worden gezien.
Het overwegen waard bij het geven van advies !
Dit artikel is gesponsord door De Vereende