Ruitschadeherstel van complexe auto: verzekerde kan terecht kan bij merkdealer

Ruitschadeherstel van complexe auto: verzekerde kan terecht kan bij merkdealer
Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met meer dan 100 computers en allerlei sensoren.

Autoruitschade is al vervelend genoeg voor de berijder. Als de ruit vervangen moet worden gaat het toch wel gelijk om een grote reparatie. Zeker omdat auto's steeds complexer worden. Daarom is het fijn dat de verzekerde vanaf nu terecht kan bij zijn eigen merkdealer. Het is belangrijk dat de klant weet dat deze nieuwe keuze bestaat en daar is de adviesrol van de assurantietussenpersoon van groot belang. Maar wat moet je als tussenpersoon daar eigenlijk allemaal voor weten?

De complexe auto

Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met meer dan 100 computers en allerlei sensoren. Deze systemen zijn nodig om de steeds meer aanwezige veiligheidssystemen aan te sturen en worden ADAS-systemen genoemd, Advanced Driver Assistence Systemen. (Ruit)schadeherstel aan auto’s met dit soort systemen vraagt altijd merk specifieke kennis en kunde.

Hoe werkt dat dan?

Om een beter beeld te krijgen worden een aantal van deze systemen kort toegelicht. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen continuous supportsystemen en noodhulpsystemen.

Continuous supportsystemen waarschuwen de bestuurder onderweg bij (potentieel) gevaarlijke situaties en assisteren de bestuurder voortdurend, ter vergroting van de veiligheid, de duurzaamheid en het comfort. Voorbeelden zijn Adaptive Cruise Control (automatische afstandsbepaling bij rijden met cruise control) en Lane Centering (voertuig in het midden van de rijstrook houden).

De verzekerde kan bij autoruitschade vanaf nu terecht bij zijn eigen merkdealer.
De verzekerde kan bij autoruitschade vanaf nu terecht bij zijn eigen merkdealer.

Noodhulpsystemen grijpen in om de kans op, of de ernst van een ongeval te reduceren, op het moment dat de bestuurder niet afdoende heeft gereageerd of geacteerd. Voorbeeld is Autonomous Emergency Braking (autonoom noodremsysteem), waarbij de auto waarschuwt en ingrijpt bij een dreigende botsing.

Wat is de relatie met ruitschade?

Veel van deze systemen maken gebruik van sensoren en camera’s. Bij een ruitschade, waarbij de voorruit wordt vervangen, vragen deze sensoren vakkundige aandacht vanuit specialisten. De ruit en sensoren moeten niet alleen met de grootste precisie worden gemonteerd, de sensoren moeten ook opnieuw worden afgesteld, wat kalibratie wordt genoemd. Daarmee is zeker dat de sensoren weer op de juiste wijze functioneren en wordt veilig rijden met de auto geborgd. Maar wie is dan die specialist waar de klant heen zou moeten?

Merkdealer: de juiste keuze

De merkdealer is deze specialist. Hij is immers dé specialist in zijn merk: de monteurs bij de merkdealer hebben alle merk specifieke opleidingen gevolgd en werken met het door fabrikant voorgeschreven gereedschap. En uiteraard wordt er gewerkt met merk originele onderdelen. Op deze manier kan de merkdealer garanderen dat de auto na herstel weer net zo veilig is als voorheen.

Alle kennis in huis

De merkdealers zijn het gewend te investeren om volledig bij te blijven bij de normen van de fabrikant, met een extra focus op ruitherstel de afgelopen jaren. Daarnaast investeren de merkdealers extra in de juiste klantcommunicatie, bereikbaarheid en online planningtools. Berijders kunnen op de door hun gewenste wijze en tijd altijd een afspraak maken voor herstel van ruitschade.

Het vertrouwde adres van de eigen merkdealer, en de borging van het complexe ruitschadeherstel, geeft de verzekerde het vertrouwen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt”

Daarmee is de merkdealer een hele logische keuze voor de verzekerde bij ruitschadeherstel. Het vertrouwde adres van de eigen merkdealer, gecombineerd met de borging van het complexe ruitschadeherstel geeft de verzekerde het vertrouwen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.

Waarom was deze keuze er niet eerder?

Af en toe kwam een bepaald merk met een glasformule, maar helaas niet succesvol. Verzekeraars en leasemaatschappijen willen nu eenmaal één aanspreekpunt voor alle merken. Het dealerlandschap was voor hen te versnipperd. Maar met de komst van het ruitherstelconcept Dealerglass zijn alle merkdealers verenigd in één glasketen. Op deze manier kunnen alle aangesloten merkdealers gebruik maken van de afspraken die collectief gemaakt worden met verzekeraars en leasemaatschappijen. Kortom, de merkdealer repareert of vervangt de ruit en Dealerglass regelt de rest met de verzekering.

Voor de assurantietussenpersoon geeft dit de kans om ruitschadeherstel via de merkdealer aan te bieden aan zijn verzekerden. Dat is vooral een voordeel voor die groep mensen die het fijn vinden bij hun eigen merkdealer terecht te kunnen en erop vertrouwen dat hun auto na herstel weer zo veilig is als voorheen.

Dit artikel is gesponsord door Dealerglass.

Arnold Barendrecht (R) en Elbert Jan Offereins van Bugs Business.

Van volmachtdata naar 100% betrouwbare informatie: het kan!

Feit: de systemen in de markt voldoen niet volledig aan de eisen aan datakwaliteit en -veiligheid van de toezichthouders. Vaak zijn daarvoor workarounds en menselijke tussenkomst nodig. Met alle risico's voor de betrouwbaarheid van de data. Elbert-Jan Offereins en Arnold Barendrecht leggen uit hoe betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid met de cloudoplossing Imago Insights niet langer een illusie zijn.

Anne-Marie Beerda: "’We verwachten dat de wachtrijen minder lang zullen worden. Ook kan de maatregel voor 60-plussers in kwestie voordelig uitpakken."

Anne-Marie Beerda (NN): 'De WIA-beoordeling vereenvoudigen is geen structurele...

Steeds meer werknemers vragen een WIA-uitkering aan, blijkt uit het trendrapport van mei 2022 van Nationale-Nederlanden. Anne-Marie Beerda, beleidsadviseur sociale zekerheid bij Nationale-Nederlanden geeft haar kijk op de huidige ontwikkelingen rondom de WIA.

Michael Helmer

De wereld innoveert naar duurzame oplossingen - hoe verzeker je ze?

We zien steeds meer Nederlandse bedrijven die nieuwe (technische) producten met een positieve impact op mens en milieu introduceren. Zelfhelend beton, slimme gebouwen of product as a service: het zijn allemaal vindingen die nu al op de markt komen. Maar hoe kan je dergelijke initiatieven verzekeren? Michael Helmer (a.s.r.) vertelt over hun aanpak.

 Wereldwijd ervaren we dezelfde top drie als het gaat om een stijging van de ziektekosten.

Waarom stijgen de ziektekosten? Dit is de top drie

Wereldwijd blijven de zorgkosten (ziektekosten) stijgen. Het zou prettig zijn als we in één oogopslag kunnen zien om welke kosten het gaat. Helaas is het niet zo simpel. Wereldwijd ervaren we wel dezelfde top drie als het gaat om een stijging van de ziektekosten: 'de vergrijzing want ouder worden gaat niet zonder kwalen', 'de hoge kosten van klinische en poliklinische zorg' en het 'te snel en soms ook overbodig voorschrijven van zorg'.