Waarom vinden veel adviseurs het dan toch nog lastig om deze te adviseren? Tja, omdat we nou eenmaal niet graag praten of nadenken over de dood. ‘Och, dat is nog zover weg’, hoor je dan. Of: ‘wie dan leeft, wie dan zorgt’.
Maar dat is het nou net. Wie dan leeft, zijn de nabestaanden. En zij moeten zorgen voor een passend afscheid voor hun geliefde. Dat moeten zij doen op een moment waarop zij overspoeld worden door emoties, verdriet en te maken hebben met allerlei andere praktische afhandelingen. En dan is het wel zo fijn als ze in ieder geval geen geldzorgen over de uitvaart hebben.
Wat kunt u tegen uw klant zeggen om een uitvaartverzekering makkelijker bespreekbaar te maken? En te adviseren? Deze vijf uitspraken helpen u op weg:
1. ‘Het geeft u rust te weten dat u dit nu goed geregeld heeft’
De meeste mensen hebben een testament. Waarom dan niet ook een uitvaartverzekering? Een uitvaartverzekering dient een vergelijkbaar doel. Het geeft uw klant rust door de uitvaart nu financieel al goed te regelen.
2. ‘U laat uw nabestaanden met een zorg minder achter’
Een uitvaartverzekering geeft uw klant rust en de nabestaanden houvast. Want zij weten dan dat de uitvaart mogelijk is. Ze hoeven zich hierover in ieder geval geen financiële zorgen te maken. Zij kunnen afscheid nemen van hun geliefde op een manier die bij de overledene past. Dit is zo belangrijk voor het verwerken van het verlies.
3. ‘U hoeft maar een (heel) klein bedrag per maand opzij te leggen’
Mensen geven vaak aan dat zij de premie van een uitvaartverzekering niet kunnen missen. Maar een verzekering voor een klein bedrag in de maand kan vaak al een uitkomst zijn.
Ook als mensen bijvoorbeeld zeggen ‘Ik heb een huis met veel overwaarde.’ Want de overwaarde van een huis is vaak pas beschikbaar nadat het huis verkocht is. En de uitvaartnota moet vaak binnen 14 dagen al worden betaald. Of: ‘Ik heb al een overlijdensrisicoverzekering’. Deze verzekering sluiten mensen vaak af als zij een huis kopen. Maar deze loopt bijvoorbeeld 30 jaar of tot 65 jaar. Daarna keert deze verzekering niet meer uit. Terwijl juist dan de kans groter is dat iemand komt te overlijden!
4. ‘Het is mijn taak om u het best passende advies te geven’
De klant rekent op uw expertise. Deze heeft zelf namelijk geen verstand van verzekeringen. En nog belangrijker: de klant wil hieraan het liefst zo min mogelijk tijd, geld en energie besteden. Daarom praat uw klant met u! Zorg daarom dat uw klant ook op uw kennis kan rekenen. En op een volledig advies dat het beste past bij de klant. Daarbij mag de uitvaartverzekering niet ontbreken. Zo geeft u uw klant vertrouwen. U laat zien dat u niet terugdeinst als het onderwerp wat moeilijker is.
5. ‘Dit is de enige verzekering die gegarandeerd uitkeert’
Want we zijn nog steeds niet onsterfelijk …
Reageren? Ruud van der Wal gaat graag met u in gesprek, e-mail naar rvdwal@monuta.nl
Dit is een partnerbijdrage. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.