Juist voor de groep van 80 jaar en ouder is het belangrijk om de uitvaartverzekering goed op orde te hebben. In 2020 was 92 procent van de mensen die kwamen te overlijden 60 jaar of ouder. Het overgrote deel hiervan, 62 procent, was 80 jaar of ouder. Het is niet met zekerheid te zeggen dat deze groep onderverzekerd is, maar het is wel een teken om het gesprek met uw klant te starten. Hiermee kunt u als financieel adviseur voorkomen dat nabestaanden worden geconfronteerd met onverwachte kosten.
Is uw klant onderverzekerd?
We kunnen niet vaststellen dat iemand met een laag verzekerd bedrag onderverzekerd is. Een klant kan naast de uitvaartverzekering bijvoorbeeld ook beschikken over voldoende spaargeld om de uitvaart mee te bekostigen.
Om vast te stellen of uw klant daadwerkelijk onderverzekerd is zijn onderstaande twee vragen van belang:
1. Wat zijn de persoonlijke uitvaartwensen?
Over het algemeen is er een groot verschil in kosten bij begraven of cremeren. Zo is cremeren in de meeste gemeentes goedkoper dan begraven. Bij begraven zijn er overigens ook zeer forse verschillen per gemeente. Woont men bijvoorbeeld in Groningen dan kunnen de grafkosten oplopen tot € 8.422,-. In de gemeente Losser zijn de kosten voor het graf ‘slechts’ € 765,-.
Naast de keuze tussen begraven of cremeren heeft ook het aantal bezoekers op de uitvaart een grote impact op de kosten. Wanneer de uitvaart in besloten kring plaatsvindt, zijn de kosten vaak een stuk minder, dan wanneer de uitvaart druk wordt bezocht. Dit heeft onder andere te maken met de grootte van de locatie waar de afscheidsdienst wordt gehouden en de nazit.
Ook persoonlijke keuzes als een kist, de opbaring en het rouwvervoer kunnen invloed hebben om het bedrag dat er nodig is voor de uitvaart.
2. Zijn er nog andere uitvaartpolissen of middelen om de uitvaart mee te financieren?
Het is natuurlijk mogelijk dat uw klant niet alleen bij Monuta een uitvaartverzekering afgesloten heeft. In Nederland zijn er namelijk vele miljoenen uitvaartpolissen in omloop. In heel veel gevallen zijn dat oude polissen afgesloten in het ‘guldentijdperk’. De waarde van deze polissen is soms (opgeteld) niet meer dan enkele honderden euro’s waard.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat uw klant genoeg spaargeld heeft om de rest van de kosten bij te leggen. Als dit zo is, dan is het ophogen van de uitvaartverzekering niet altijd nodig.
Uitvaartwensen en uitvaartkostenmeter
Wilt u uw klanten goed adviseren over de uitvaartverzekering? Laat ze dan zijn of haar uitvaartwensen vastleggen. Dit is de eerste stap om te bepalen of een klant voldoende verzekerd is. Monuta stelt gratis Uitvaartwensen ter beschikking om de wensen online of offline vast te laten leggen.
Ook de Uitvaartkostenmeter kan een goed hulpmiddel zijn om de kosten voor de uitvaart in te schatten. Wilt u uw klanten die financiële rust geven zodat de nabestaanden niet worden geconfronteerd met onverwachte kosten? Help uw klant en doe de check of er voldoende financiële middelen zijn om de uitvaartnota binnen 30 dagen te voldoen.
Dit is een partnerartikel van Monuta / lees meer in het partnerdossier.