Rabobank procedeert niet door maar gaat kredietklanten compenseren

Rabobank procedeert niet door maar gaat kredietklanten compenseren

De variabele rente van de Rabobank op consumptief krediet bewoog maar één kant op: omhoog. Zelfs toen de marktrente richting het nulpunt daalde. Dat mag niet, oordeelde Kifid in soortgelijke zaken tegen Interbank, Santander en ABN Amro. Maar in tegenstelling tot laatstgenoemde, heeft Rabobank besloten gedupeerde consumenten direct te compenseren. Naar verluidt gaat het om 200.000 kredieten.

De leningen met eenzijdig variabele rente werden afgesloten bij de Rabobank en dochterlabels Freo en Fideaal. De bank gaat de komende maanden gebruiken om te zien welke klanten in aanmerkingen komen en berekenen wat zijn terugkrijgen. De bank schat dat het in de meest gevallen om compensaties gaat van tussen de 100 en 200 euro.

Oproep aan andere kredietverstrekkres

Het dossier woekerrentes was lange tijd het domein van het Geldbelangen van Rob Goedhart. Onlangs deed hij de afwikkeling over aan de Consumentenbond Claimservice. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is blij met de voortvarendheid van Rabobank en roept ook andere kredietaanbieders op om de koe bij de horens te vatten.

ABN Amro deelde banen uit aan Kifid-secretarissen

Hoewel de Consumentenbond stelt constructieve gesprekken met ABN te voeren, lekt naar de buitenwereld een ander beeld uit. De bank nam onlangs twee Kifid-secretarissen in dienst die zeer nauw betrokken waren bij de behandeling van hun woekerzaak. Goedhart noemde dat 'moreel verwerpelijk.'

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.