Hij is een van de verzekeringstalenten die onlangs deelnamen aan de door AM georganiseerde ronde tafel. Naast Pieters schoven nog 7 jonge professionals aan die in de AM top 25 verzekeringstalent 2020 opgenomen zijn. Aan hen werd onder meer de vraag voorgelegd wat meteen mag verdwijnen. De vermaledijde excelletjes dus.
Hoger management grijpt vaak terug op Excel
Pieters kreeg direct bijval van Menno Koens, ook actuaris en sinds enkele weken verbonden aan Aegons bankbedrijf Knab. Hij ziet ook dat er vooral in de hogere managementlagen veel teruggegrepen wordt op Excel in plaats van het aangewezen dataprogramma. “De vraag is hoe je het hele bedrijf meekrijgt. Bij Aegon is het de bedoeling dat alles in R gedaan wordt. In sommige delen van het bedrijf werkt het goed, maar ergens anders weten ze bij wijze van spreken nog niet hoe ze RStudio moeten openen.”
Excel niet geschikt voor huidige datastromen
Wat Koens betreft is de keuze voor oud en vertrouwd Excel te begrijpen, maar is het een ontoereikend programma om de huidige datastromen mee bij te houden. Volgens Pieters veroorzaakt de oude branchebrede liefde voor Excel ook dubbel werk. “Wat je ziet is dat er allerlei afdelingen zijn die allemaal excelletjes maken. Maar wat uiteindelijk moet worden opgeleverd, is veel eenvoudiger te maken als je de rapportages gewoon vanuit de bronsystemen opbouwt. Daar zijn nog veel efficiëntieslagen te maken.”
Verzamelen van data uit bronsystemen
Dat is waar Rieneke Getkate zich mengt. Nog een actuaris en verbonden aan Unigarant. Volgens haar is de verzekeringstak van de ANWB al goed onderweg met het verzamelen en combineren van data uit de bronsystemen. Maar ze ziet een ander knelpunt. Bij Unigarant hebben de data-analisten een goed overzicht van de informatiestromen. “Maar eigenlijk moeten ook de niet-analisten bij de data kunnen”, zegt ze. “Ik denk dat het een taak is voor de analisten om daar over na te denken. Hoe maak je het toegankelijk? Als jij iets onlogisch weergeeft, dan is het logisch dat daar onjuiste conclusies uit getrokken worden.”
Vernieuwing is verbetering in klantervaring
Is het alleen maar data dat de klok slaat? Zeker niet. Wat jurist Willemijn Schravesande betreft, underwriter Accident & Health bij Zurich, schuiven vernieuwingen meer op naar verbeteringen in klantervaring. Ze noemt als voorbeeld het inrichten van een traumahulplijn voor het ongevallenproduct van Zurich. Of nog één. Ze is zelf veel bezig met zakenreizen, maar die worden door corona vrijwel niet meer gemaakt. “We zijn daarom gestart met een voorschotinitiatief. Klanten betalen alleen een voorschotpremie en achteraf ga je naberekenen. Dat is innovatieve service naar de klant.”
Data en dienstverlening verenigbaar
Data en dienstverlening zijn ook verenigbaar, vindt Thijmen Speldekamp, actuaris bij Nationale-Nederlanden. “Nu verkopen we vooral een product; als in de belofte uit te betalen als jij een claim hebt. Met meer diensten creëren we meer klantcontactmomenten, genereren we meer data en kun je de service verder verbeteren. Je moet als bedrijf altijd blijven nadenken: wat voor data heb ik en hoe kan ik de klant daarmee helpen?”
Er wordt alleen gedacht in schade en geld
Toch gebeurt dat nog veel te weinig in de branche, vindt Roy Aarts, senior underwriter Engineering bij HDI Global. “Er wordt vrijwel alleen gedacht in schade en geld in plaats van in dienstverlening. Hij schetst een kernprobleem: “De flexibele basis ontbreekt. Verzekeraars zijn grote conglomeraten. Ze hebben een basis staan die ze al twintig, dertig jaar vertrouwen. Mensen zijn heel bang om daar iets aan te veranderen. Maar de ontwikkelingen van nu sluiten niet meer aan op de basis die er ligt.”
Verzekeraars vragen om preventie
“Dat is herkenbaar”, vult Burak Duru aan vanuit intermediaire hoek. Hij is verbonden aan Willis Towers Watson als business analyst. “Wij zijn broker in de complexe co-assurantieschademarkt. Bij onze grote klanten zijn wij veel bezig om risico’s inzichtelijk te maken. Je merkt langzaam dat verzekeraars vragen om een stukje preventie dat erbij moet komen. Juist omdat de risico’s groter en complexer worden. Aandacht voor preventie zien we wel steeds meer.”
Laaghangend fruit wordt niet geplukt
Aarts verbaast zich er soms over dat er op preventiegebied zoveel laaghangend fruit is dat niet wordt geplukt. “Hoeveel kunnen we voorkomen met een simpel berichtje: ‘Let op, het gaat morgen stormen.’ Dat gaat om tientallen miljoenen per jaar. Daar liggen nog kansen.” Speldekamp vraagt zich wel af vanuit waar dat seintje dan gegeven wordt. “Je hebt ook een platform nodig. Als iedereen met een eigen app gaat werken, dan is het kansloos.” Wat Duru betreft is het simpel. “Dit is client ownership. Je hebt een klant, een crm en een risk manager. Als je over externe data beschikt, dan is het aan jou om een seintje te geven aan de persoon die de dekking bij jou heeft afgesloten.”
Meer weten over de AM top 25 talent van 2020?
Lees hier het complete verhaal