Acht young professionals uit de verzekeringsbrache kwamen eind september – coronaproof – bijeen op uitnodiging van AM om over de uitdagingen van de branche te praten. Menno Koens is één van hen. Hij doorloopt op dit moment een zesjarig opleidingsprogramma van Aegon. Als onderdeel daarvan is hij recent begonnen bij Knab. Hij merkt dat nieuwe collega’s ontmoeten lastiger is geworden. “Je moet proactief zelf mensen benaderen. Als je dat niet doet, leer je ook niemand kennen. Dat is wel een gevaar.” Knab organiseerde voor nieuwe medewerkers nog wel een fysieke bijeenkomst. Koens omschrijft dat als een soort centraal eindexamen, met stoelen als kleine eilandjes in een gymzaal. Daarna weer gewoon thuiswerken.
Onderling contact belangrijke factor
Onderling contact is ook voor anderen een belangrijke factor, zo blijkt. Juist jongeren hebben er baat bij om het bedrijf te doorgronden, maar dat is niet gemakkelijk. Thijmen Speldekamp (Nationale-Nederlanden) vertelt dat hij eigenlijk alleen nog maar direct contact heeft met mensen in zijn vaste werkteam. “De collega’s daarbuiten, die je normaal tijdens de lunch wel sprak, die zie je niet meer. Je sociale werkkring wordt kleiner.”
Sociaal aspect nadeel van thuiswerken
Opvallend is dat als nadeel van thuiswerken alleen het sociale aspect wordt genoemd. Qua productiviteit maakt het niet of nauwelijks verschil. Of gaat het misschien zelfs wel beter, zegt Mike Pieters van Arag. “Als ik thuiswerk, dan ben ik echt aan het programmeren. Die focus heb ik ook nodig. Bij Arag is het allemaal veel socialer. Die twee werelden zijn nu afgebakend, terwijl het voorheen op kantoor veel meer door elkaar heen liep.”
Werkgevers hebben soms vastgeroeste werkopvattingen
En sommige werkgevers hadden corona ronduit nodig om los te komen van vastgeroeste werkopvattingen. Roy Aarts laat de wenkbrauwen fronsen als hij vertelt dat HDI Global tot vorig jaar nog een prikklok had. Gekscherend: “We zijn een lekker Duits bedrijf. Dus veel controleren, dat is waar we vandaan komen.” Thuiswerken was niet gebruikelijk. Inmiddels heeft HDI besloten dat de nieuwe locatie waar het naartoe verhuist niet meer ingericht hoeft te worden op 100 procent bezetting, maar op 60 procent. “Van een vaste werkplek voor iedereen, naar gerichte kantoordagen. We hebben door corona een zetje gekregen en zien dat het heel goed bevalt.”
Moet je echt het hele land doorrijden?
De Zeeuwse kreeg ook zo’n duwtje in de goede richting. “We zitten natuurlijk in Zeeland”, begint Alysia Boone. “Moet je dan echt het hele land doorrijden om zelf naar alle risico’s toe te gaan? Voorheen was het ondenkbaar dat onze risicospecialisten op afstand de inspecties en taxaties zouden doen. Deze crisis heeft laten zien dat het kan.”
Klantcontact aan verandering onderhevig
Ook vanuit intermediaire hoek is klantcontact aan verandering onderhevig. Voor een kantoor als Willis Towers Watson zijn fysieke klantbezoeken eigenlijk onontbeerlijk, maar het gebeurt nu toch digitaal. “Dat werpt wel vragen op”, vertelt Burak Duru. “Hoe breng je een boodschap over? Lichaamstaal is heel belangrijk. Maar uiteindelijk zitten alle partijen in hetzelfde schuitje. We zijn verplicht om mee te gaan.”
Digitaal of fysiek hangt af van functie
Digitaal of fysiek contact hangt bij Zurich af van de functie. In commerciële functies is het er nog wel, vertelt Willemijn Schravesande. “Face-to-face contact met de broker draagt bij aan de business. Een broker moet een goed gevoel bij je hebben.” Aan de andere ziet Schravesande ook hoe apps die voor de crisis matig gebruikt werden, ineens heel populair zijn geworden. In de Risk Advisor tool komen hulpvragen digitaal binnen, worden digitaal verwerkt en worden daarom sneller door Zurichs risk engineers afgehandeld.
Meer weten over de AM top 25 talent van 2020? Lees hier het complete verhaal.