Klant Amersfoortse vindt einddatum polis voer voor discussie; Kifid niet

Klant Amersfoortse vindt einddatum polis voer voor discussie; Kifid niet

In 1989 sluit een consument een arbeidsongeschikheidsverzekering bij De Amersfoortse. Als hij zich in 2018 arbeidsongeschikt meldt, loopt de polis nog 9 maanden door. Daarna beëindigt de verzekeraar de uitkering. Voor Kifid betoogt de consument dat de einddatum polis en de einddatum uitkering twee verschillende zaken zijn. De geschillencommissie kan daar in de polisvoorwaarden geen aanknopingspunten voor vinden.

Bij afsluiten heeft de man de keuze uit een einddatum tot 55, 60, 62 of 65 jaar. Zijn tussenpersoon kruist voor hem het hokje 60 aan en de consument ondertekent het. Veel duidelijker wordt het niet, maar de man vindt dat De Amersfoortse teveel waarde hecht aan het aanvraagformulier. Op het polisblad wordt alleen de einddatum van de verzekering aangegeven en dat is volgens hem niet per definitie een einddatum van de uitkering.

Contra-proferentem

De consument meent dat de voorwaarden op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden en beroept zich daarom op de contra-proferentemregel. Die houdt in dat een onduidelijke bepaling in een overeenkomst in het nadeel uitgelegd dient te worden van degene die de voorwaarde heeft geëist. Kifid volgt dat pleidooi niet.

Duidelijke voorwaarden

“Van duidelijke voorwaarden is sprake als maar één uitleg mogelijk is, van onduidelijke voorwaarden is sprake als twee of meer lezingen mogelijk zijn en van onbegrijpelijke voorwaarden is sprake indien geen enkele lezing uit de tekst valt af te leiden. Van dit laatste is in ieder geval geen sprake”, schrijft Kifid in de uitspraak. In de voorwaarden van de verzekering staat ‘wij stoppen de uitkering in de volgende gevallen. […] Op de einddatum die op het polisblad staat.’ Volgens Kifid is dat een duidelijke voorwaarde. Het verzoek wordt afgewezen in een bindende uitspraak.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.