Wiertsema (Adfiz) bij Kassa: 'Onderhoud ORV is een gedeelde verantwoordelijkheid'

Wiertsema (Adfiz) bij Kassa: 'Onderhoud ORV is een gedeelde verantwoordelijkheid'

Nadat hij twee weken geleden verstek liet gaan, is directeur van Adfiz Enno Wiertsema zaterdag wel te gast geweest bij consumentenprogramma Kassa. Wiertsema kreeg van het programma alsnog de kans om de ORV-kwestie te belichten vanuit de hoek van de adviseur. "Onderhoud is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de klant en de adviseur", zei de directeur van de branchevereniging. Tegelijkertijd mochten mensen in een andere ruimte met hulp van de Hypotheekbond berekenen hoeveel zij kunnen besparen op hun oude overlijdensrisicoverzekering.

Wiertsema zei dat hij niet geschrokken was van de Kassa-enquete waarin 73 procent van de ondervraagden aangaf nooit te zijn benaderd door hun adviseur na het sluiten van een ORV. "De reden dat ik er niet van schrik is dat ik dat getal ken. Ik ken ook het andere getal. 96 procent van de adviseurs geeft aan dat ze wel degelijk klanten op de hoogte houden." De Adfiz-directeur zei ook te weten waarom dat verschil bestaat. "Het op de hoogte houden van ontwikkelingen, dat noemen we activeren. Het is ontzettend moeilijk om bij die klant goed onder de aandacht te komen als adviseur. Het wordt als marketing gezien, of soms als spam."

"Het ligt natuurlijk ook aan de boodschap", reageerde presentator Brecht van Hulten. Mensen zouden volgens haar vaak alleen gevraagd zijn of ze nog iets wilden veranderen aan hun polis. "Terwijl de vraag had moeten zijn 'de premies zijn 60 procent gedaald, wilt u die verzekering oversluiten?' Dat is een heel andere boodschap."

De adviseur moet doen wat de wet zegt”

Wiertsema antwoordde dat het op de hoogte houden fout gegaan is in de gevallen waar adviseur en klant daar geen duidelijk afspraken over gemaakt hebben. Maar volgens Van Hulten heeft een klant helemaal geen afspraken nodig. "De adviseur moet doen wat de wet zegt en de klant op de hoogte stellen van belangrijke veranderingen." Waarop Wiertsema aanvulde: "En hij moet met de klant afspreken op welke manier die op de hoogte gehouden wil worden. Sommige willen dat per mail, anderen willen gebeld worden."

Nieuw advies

Van Hulten vroeg ook waarom mensen die nu benaderd worden door hun adviseur tussen de 150 en 450 euro moeten betalen voor het oversluiten van een ORV. "Die 450 euro waar u het over heeft, dat is niet het oversluiten van een product, maar echt een financieel advies. Dus een nieuw advies voor een nieuw product", zei de Adfiz-directeur.

Wiertsema trok de vraag naar zich toe door te vertellen dat hij ook voorbeelden kende waar minder dan 125 euro gevraagd wordt. "Doorgaans is dat een adviseur van een verzekeraar die deze kosten rekent. Dat is een heel groot verschil met een onafhankelijk financieel adviseur. Die zal nooit zeggen tegen jou als klant: kijk ook nog even bij een andere verzekeraar want daar kan het misschien goedkoper. Dat doet een onafhankelijk adviseur wel."

Enorm slaatje

Volgens Van Hulten krijgen mensen het gevoel dat adviseurs er nu een 'enorm slaatje' uit proberen te slaan door opnieuw geld te vragen voor onderhoudskosten die al betaald zijn met provisie.

"Als je dat gevoel hebt, zeg dat tegen je adviseur want die kan je uitleggen hoe het zit."

Van Hulten: "Vindt u dat niet dan?"

"Nee. Absoluut niet. Toen we nog provisie hadden, werden alle kosten uit de provisie betaald. Zowel het onderhoud, als het advies op dat product. Als je nu advies wil over een nieuw product dat je zou willen afsluiten, met een nieuwe check op je gezondheid en op de passendheid, dan kan dat niet meer uit de provisie betaald worden."

VH: "Maar dit gaat toch over onderhoud?"

"Nee, de zorgplicht is een informatieplicht van de adviseur naar de klant. Onderhoud is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de adviseur en de klant. Ik zal een voorbeeld geven waarom dat zo belangrijk is. Als je van baan verandert, dan verandert ook je pensioenregeling. In je pensioen zit een nabestaandenpensioen, dat is een soort ORV. Die zijn de laatste jaren versoberd. Als dat nabestaandenpensioen naar beneden gaat, heeft dat consequenties voor de dekking die je nodig hebt in je overlijdensrisicoverzekering."

AFM en Verbond

Van Hulten hield Wiertsema tot slot voor dat de AFM en het Verbond gezegd zou hebben dat een adviseur bij oversluiten rekening moet houden met de vraag of er provisie voor een product betaald is. Dat was voor de Adfiz-directeur geen probleem om toe te zeggen. "Daar moet een adviseur rekening mee houden en adviseurs zullen daar ook rekening mee houden."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.