Digitalisering & AI
Collectie bijgewerkt op 17-04-2025
Technologie als gamechanger in de verzekeringsbranche. Digitalisering en kunstmatige intelligentie transformeren de verzekeringssector razendsnel. Van geavanceerde AI-oplossingen en robo-klantenservice tot de opkomst van innovatieve insurtechs: technologie biedt kansen om efficiënter te werken, risico’s beter in te schatten en klanten persoonlijker te bedienen. Maar welke ontwikkelingen zijn écht relevant? En hoe houd je de balans tussen automatisering en de menselijke maat? AM duikt in de nieuwste ontwikkelingen, deelt best practices van voorlopers en onderzoekt de impact van digitalisering en technologisering op de branche.
Digitalisering & AI
- Synthetische data uitkomst voor verzekeraars, maar valt nog een wereld te winnen
- DNB vertelt over belangrijke eerste inzichten na AI-onderzoek onder verzekeraars
- Hallucinaties, black boxes: zo zit het met aansprakelijkheid als AI fouten maakt
- Hierdoor maakt pensioenbedrijf ASR pas op de plaats in de Performance Monitor
- How-to.Deze vijf dingen moet je volgens AI-experts doen om AI-geletterd te worden
- Dit zijn de belangrijkste lessen uit de IG&H Performance Monitor 2024
- Best practice.Kennisbank-chatbots en een ethisch kader: NN zet in op veilige en schaalbare AI
- Objectief alle adviessoftware vergelijken onmogelijk: 'Absurde situatie'
- AI agents nemen nu al taken over, maar 'worden door intermediair nog onderschat'
- Zorgverzekeraar CZ kan nu opschalen met AI in klantenservice en fraudedetectie
- AI en verzekeraars: Ilsa en Wally weten steeds meer van de klant
- Van Herel (HDI): 'Achteraf bleek 100 procent van de batterijschades te voorkomen'
- Friss onderzoekt met FIN-X ethiek bij inzet van kunstmatige intelligentie
- Scildon begonnen met AI: wel laaghangend fruit, geen 'verhoogde risico's'
- 'Iedereen kan slachtoffer worden van cybercriminelen, zeker assurantietussenpersonen'
- Snellere dossierafhandeling dankzij AI
- Hoe ver gaan we met verzekeren op basis van kunstmatige intelligentie?
- Moderne technologieën voor kredietprocessen
(Robo) klantenservice
Insurtech
- De voorspelde Chinese 'insurtechtyfoon' werd amper een zomerbriesje
- Ondanks Zwitsers succes laten Nederlandse verzekeraars freemium links liggen
- Send AI wil afhandeling zorgdeclaraties fors versnellen: van dagen naar minuten
- Smile blijft groeien. CEO: 'Tussen traditionele verzekeraar en jonge insurtech'
- Federato-oprichter Steenbergen: 'Winstgevend verzekeren vergt risicospreiding'
- DNB wil toezichtaanpak afstemmen op kansen en risico's insurtech
- Insify komt met aov in 15 minuten
Niet gevonden wat je zocht?
Bekijk alle collecties of zoek in alle artikelen.