DNB wil dat verzekeraars de kansen en risico’s ten aanzien van technologische ontwikkelingen aantoonbaar in beeld hebben en dat zij strategische besluiten over insurtech kunnen onderbouwen en implementeren. In een themaonderzoek gaat de toezichthouder hier aandacht aan besteden. Kleine en middelgrote verzekeraars kunnen een uitvraag tegemoetzien om te inventariseren hoe zij insurtech betrekken in hun strategie en bedrijfsvoering. Ook in toezichtgesprekken met grote verzekeraars blijft het thema op de agenda staan. De resultaten verwerkt DNB in de manier waarop het toezicht houdt op verzekeraars en insurtech.
Kosten besparen en klantreis verbeteren
De uitvraag is een vervolg op een kleinschalig onderzoek in 2018. Eind 2018 heeft DNB een paar verzekeraars geïnterviewd over insurtechontwikkelingen. Volgens de toezichthouder hebben verzekeraars hun strategie op dit vlak geconcretiseerd. Ze willen insurtech vooral inzetten om kosten te besparen en de customer journey te verbeteren. “Ook ziet DNB dat verzekeraars verder nadenken over het uitbreiden van de dienstverlening door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, hoewel hiervan nog geen grote commerciële successen zichtbaar zijn”, aldus de toezichthouder.