DNB wil toezichtaanpak afstemmen op kansen en risico's insurtech

DNB wil toezichtaanpak afstemmen op kansen en risico's insurtech

Verzekeraars zijn meer en meer met het ontwikkelen van nieuwe insurtechproducten en -diensten. Maar tot zichtbare commerciële successen heeft dit nog niet geleid, constateert De Nederlandsche Bank. De toezichthouder gaat komend jaar de rol van insurtech bij verzekeraars verder onderzoeken. Dat moet resulteren in een toezichtaanpak die is afgestemd op de mogelijkheden en risico's van insurtech.

DNB wil dat verzekeraars de kansen en risico’s ten aanzien van technologische ontwikkelingen aantoonbaar in beeld hebben en dat zij strategische besluiten over insurtech kunnen onderbouwen en implementeren. In een themaonderzoek gaat de toezichthouder hier aandacht aan besteden. Kleine en middelgrote verzekeraars kunnen een uitvraag tegemoetzien om te inventariseren hoe zij insurtech betrekken in hun strategie en bedrijfsvoering. Ook in toezichtgesprekken met grote verzekeraars blijft het thema op de agenda staan. De resultaten verwerkt DNB in de manier waarop het toezicht houdt op verzekeraars en insurtech.

Kosten besparen en klantreis verbeteren

De uitvraag is een vervolg op een kleinschalig onderzoek in 2018. Eind 2018 heeft DNB een paar verzekeraars geïnterviewd over insurtechontwikkelingen. Volgens de toezichthouder hebben verzekeraars hun strategie op dit vlak geconcretiseerd. Ze willen insurtech vooral inzetten om kosten te besparen en de customer journey te verbeteren. “Ook ziet DNB dat verzekeraars verder nadenken over het uitbreiden van de dienstverlening door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, hoewel hiervan nog geen grote commerciële successen zichtbaar zijn”, aldus de toezichthouder.

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Nederlandse verzekeraars zetten weliswaar stappen op het gebied van van maatschappelijk verantwoord beleggen, maar er is nog veel werk te verzetten, blijkt uit een recent onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer. Koplopers zijn Achmea, ASR en VGZ; Allianz en Athora scoren (ver) onder de maat.

AFM over consolidatie: 'Vraag is of private equity vele beloftes wel waarmaakt'

AFM over consolidatie: 'Vraag is of private equity vele beloftes wel waarmaakt'

Consoliderende financiële dienstverleners dreigen het klantbelang uit het oog te verliezen, zeker wanneer private equity erbij betrokken is. Maar voor kleinere spelers is de druk om aan alle wetten en regels te voldoen weer immens. Lastig, erkent de toezichthouder tijdens een toelichting op haar jaarlijkse risicotrendrapport.

Hoe Spotify de inspiratie is voor een verzekeraar

Hoe Spotify de inspiratie is voor een verzekeraar

Spotify, TikTok en Uber zijn misschien niet de eerste bedrijven waar je aan denkt bij verzekeringen. Toch is het succes van deze bedrijven de grootste inspiratie voor Smile Insurance. Dat vertelde Joséphine Chamoulaud op AMdag. "Je moet meer zijn als een social media platform dan een verzekeraar wanneer je de klant wilt bereiken."

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Na maandenlang voorbereiden en reikhalzend uitkijken opent morgen DeFabrique te Utrecht haar deuren voor AMdag 2024. Op deze plek zetten we nog eens de belangrijkste wetenswaardigheden voor je op een rij. Praktische informatie, het dagprogramma én de borrelplannen.