'Nucleaire renaissance' zorgt voor nieuwe verzekeringsbehoeften

'Nucleaire renaissance' zorgt voor nieuwe verzekeringsbehoeften

De energietransitie vraagt om ingrijpende politieke en maatschappelijke keuzes. Zo is er -vanwege de behoefte aan CO2-neutrale energiebronnen- in een aantal landen een hernieuwde interesse in nucleaire energie ontstaan. Dergelijke technologische ontwikkelingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de 'net zero' doelstellingen van de Europese Unie. En bij technologische ontwikkelingen ontstaan vanzelf nieuwe verzekeringsbehoeften.

Renaissance

De hernieuwde interesse in nucleaire energie laat zich misschien nog wel het beste omschrijven als een 'nucleaire renaissance'. Renaissance, omdat kernenergie in de laatste 50 jaar ook duidelijk minder populaire periodes heeft gekend. Dit laatste zagen we terug in landen om ons heen, zoals België, waar er juist een afbouw heeft plaatsgevonden in het aantal operationele reactoren, en Duitsland, dat in april zelfs de laatste reactoren heeft stilgelegd.
De Nederlandse regering heeft er echter voor gekozen om te streven naar de bouw van twee nieuwe kerncentrales voor het jaar 2035, naast de bestaande rector in Borssele. Deze centrales zouden aan circa 15-20% van de totale Nederlandse energiebehoefte moeten gaan voldoen.

Wereldwijd nieuwe centrales

Ook in veel andere landen zien we dat er hernieuwde interesse is om moderne en veiligere reactoren te bouwen, die een deel van het verbruik van fossiele brandstoffen kunnen overnemen. Kernenergie, ondanks de bezwaren, wordt nog steeds gezien als een energiebron die in de transitiefase naar volledige duurzame energie een waardevolle bijdrage kan leveren.
In China worden in rap tempo nieuwe centrales gebouwd en in Europa maken vooral Frankrijk en Groot-Brittannië plannen voor de bouw van meerdere nieuwe centrales. Ook landen zonder bestaande nucleaire industrie, zoals Polen en Turkije, zijn volop bezig met de ontwikkeling van kerncentrales. Zelfs landen met een grote voorraad fossiele brandstoffen, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, sorteren voor op een fossielvrije toekomst en hebben in de afgelopen jaren meerdere reactoren opgestart.

Nucleaire schepen

Enkele hoopvolle nucleaire technologieën kunnen in de toekomst de nucleaire industrie veranderen. Zo zijn de Small Modular Reactors (SMR’s) in de ontwikkelingsfase. Dit zijn kernreactoren die een lager vermogen leveren, maar wel sneller en goedkoper te produceren zijn. Deze kleine centrales nemen minder ruimte in en zijn daarom meer lokaal inzetbaar ten behoeve van de energievoorziening aan de zware industrie of grootstedelijke gebieden.
De vraag is of dergelijke reactoren -gezien hun lagere risico’s- wel een hoge verzekeringslimiet voor aansprakelijkheidsschades, van meer dan €1 miljard, nodig hebben, of dat een veel lagere limiet volstaat. Op dit moment is het nog onduidelijk welke limieten de politiek voor dergelijke reactoren vast wil stellen.

Vrachtschepen die worden aangedreven door een kleine kerncentrale in het ruim van het schip: één van de technologisch ontwikkelingen die onlangs aan bod kwamen tijdens het Nuclear Pool Forum, dat in juni dit jaar in Dublin werd gehouden.
Vrachtschepen die worden aangedreven door een kleine kerncentrale in het ruim van het schip: één van de technologisch ontwikkelingen die onlangs aan bod kwamen tijdens het Nuclear Pool Forum, dat in juni dit jaar in Dublin werd gehouden.

Daarnaast worden er momenteel particuliere vrachtschepen ontwikkeld die worden aangedreven door een kleine kerncentrale in het ruim van het schip. Bovendien wordt er zelfs gedacht aan drijvende kleine kerncentrales die kunnen dienen als energieleverancier bij de bouw van offshore windparken.
Dit verandert in essentie de structuur van de Atoompools (zie kader hieronder). Op dit moment worden enkel centrales op – vanzelfsprekend- één locatie verzekerd en kan aansprakelijkheid van een nucleair transport worden verzekerd. In de toekomst moeten we gaan denken aan een mengvorm tussen beide pijlers van de Atoompool.
Wanneer een centrale mobiel wordt, kan er over grondgebied, over territoriale wateren en over open zee wordt bewogen. Dan kunnen er verschillende aansprakelijkheidsregimes en internationale verdragen geraakt worden. De branche zal in dat geval mee moeten bewegen om passende verzekeringsoplossingen klaar te hebben wanneer de technologische ontwikkelingen in de praktijk worden gebracht.

Thorium-reactor

Ook de thorium-reactor is een technologische ontwikkeling die met name in China in een vergevorderd stadium is. Thorium-reactoren worden verondersteld veiliger te zijn doordat een zogenaamde meltdown, waarbij veel nucleaire straling vrijkomt, niet mogelijk is. Het aansprakelijkheidsrisico zou hiermee ook significant lager worden. Daarnaast wordt veel verwacht van gesmolten zout-reactoren, omdat ook deze in de basis veiliger zijn. Ze werken met lager verrijkt uranium en kunnen in de toekomst zelfs bestaand nucleair afval als brandstof gaan gebruiken.

Zou een nucleaire installatie van de soorten zoals hierboven genoemd, überhaupt nog als een zwaarder risico dan een energiecentrale op een fossiele brandstof worden gezien? Het is nog te ver weg voordat dergelijke centrales gemeengoed zullen zijn, maar het zou veel effect kunnen hebben op het pool-stelsel zoals we dit nu kennen. Er zijn binnen de nucleaire verzekeringsbranche nog diverse vraagstukken op te lossen.

Dit artikel wordt aangeboden door De Vereende – bekijk hier het partnerdossier.

Diefstal van een motorrijtuig: dit vergroot de kans op terugvinden

Diefstal van een motorrijtuig: dit vergroot de kans op terugvinden

Het is belangrijk om snel actie te ondernemen bij de diefstal van een auto, motor of ander motorrijtuig. Maar niet alle verzekeraars, gevolmachtigden, assurantieadviseurs en klanten weten precies wat zij moeten doen. Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) heeft daarom de juiste stappen op een rij gezet. Zij benadrukt het belang van snelle diefstalsignalering, omdat een gestolen motorrijtuig vaak binnen enkele uren het land uit kan zijn.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor ongevallen met (opgevoerde) fatbikes, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, wat helaas tot veel leed leidt. Naast lichamelijk letsel kunnen deze ongevallen ook grote financiële gevolgen hebben voor de veroorzakers, zeker wanneer er geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is afgesloten. Om een beeld te geven van de mogelijke kosten van een ongeval met een fatbike of andere elektrische fiets, bespreken we hieronder vier fictieve casussen.

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

In de nacht van 21 op 22 oktober 2021 gebeurde er een opmerkelijk incident. Meneer X had een eenzijdig ongeval met zijn auto, een Porsche, toen hij de oprit van de snelweg opreed. Zijn auto botste tegen een lantaarnpaal, die vervolgens onder de auto terechtkwam. Met de hulp van twee vrachtwagenchauffeurs werd de lantaarnpaal onder de auto vandaan gehaald en langs de kant van de weg gelegd. Daarna reed meneer X in de verkeerde richting terug en parkeerde zijn auto bij het restaurant waar hij eerder die avond was geweest.