De belangenorganisatie heeft dit gemeld aan de bank in reactie op de uitzending van BNN/Vara-consumentenprogramma Kassa. Hierin liet de Consumentenbond weten begrip te hebben voor de bank wanneer die de compensatieregeling niet aanpast. “Deze slappe houding maakt dat wij bij de ‘onderhandelingen’ betrokken willen zijn. Misschien dat angst voor de omzet bij de bond mee speelt. Voor de ‘oude’ regeling krijgt de bond naar eigen zeggen zo’n negen ton. Maar dat mag geen reden zijn het belang van de consument te verkwanselen.”
Rente over rente moet worden vergoed
Vorige maand deed de Commissie van Beroep van Kifid een uitspraak over het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet. Die bepaalde dat ABN Amro rekening moet houden met het zogeheten rente-over-rente-effect.
Kan duizenden euro's schelen
De Commissie van Beroep van Kifid is het met Geldbelangen eens dat wel degelijk rente-op-rente moet worden berekenen. “Dat levert gemiddeld zo’n 50 procent meer aan compensatie op en kan de consument honderden tot duizenden euro’s extra opleveren”, aldus Geldbelangen. Overigens hoeft er wat de belangenbehartigingsorganisatie niet echt ‘onderhandeld’ te worden. “ABN moet gewoon de rente-op-rente toepassen”, zegt woordvoerder Rob Goedhart. De eis om mee te onderhandelen kom ook doordat Goedhart nog wat andere fouten in de compensatieregeling ziet.
Recht eenvoudig te halen via Kifid
Geldbelangen vroeg eind 2020 al aan Consumentenbond Claimservice om het stokje qua belangenbehartiging over te nemen. Wanneer ABN Amro de compensatieregeling niet aanpast, kunnen consumenten volgens Geldbelangen vrij eenvoudig hun recht halen via het Kifid.