Deze bijdrage is afkomstig van Vincent Kortenbach van Kortenbach Van Steensel Advocaten in Den Haag.
Deze zaak gaat, zoals zo vaak, over de vraag of de hypotheekadviseur de zorgplicht die hij tegenover zijn cliënten in acht moet nemen, wel behoorlijk is nagekomen. Onder verwijzing naar het zogeheten Maatman-criterium neemt de geschillencommissie daarbij terecht als uitgangspunt dat van de adviseur verwacht mag worden dat hij beschikt over de nodige deskundigheid en vakkennis zodat hij de financiële belangen van zijn cliënten naar beste weten en kunnen behartigt. Maar wat mij betreft begint alles met tijd en aandacht, zoals deze zaak laat zien.
Minder woonlasten en nieuwe keuken
Uit de niet-bindende uitspraak blijkt dat aan de opdracht twee wensen van de consumenten ten grondslag lagen: ze wilden hun hypotheek oversluiten voor een lagere bruto woonlast en een bedrag van 5.000 euro ontvangen om een verbouwing van de keuken te bekostigen.
Weinig aandacht voor dossier
Uit de opgesomde feiten in de Kifid-uitspraak kan worden opgemaakt dat de adviseur, in ruil voor het toch niet geringe bedrag van 3.250 euro aan kosten voor zijn advies en bemiddeling weinig aandacht en tijd aan het dossier heeft besteed. De communicatie is onzorgvuldig, bedragen – boeterente en bruto woonlasten – worden verkeerd geschat en later, wanneer de werkelijke hoogte bekend is, niet nadrukkelijk onder de aandacht van de consumenten gebracht.
Maandlasten komen uit op 630 euro
Bovendien worden fouten gemaakt die invloed hebben op de renteaftrek. En de 5.000 euro ter bekostiging van de keuken komt uiteindelijk helemaal niet. Een andere adviseur heeft uiteindelijk orde weten te scheppen in de (fiscale) chaos, al heeft ook die niet kunnen voorkomen dat de maandlasten onder de 600 euro bleven; die zijn uitgekomen op 630 euro.
Vergoeding is redelijk
De uitspraak van de geschillencommissie dat de adviseur de helft van de in rekening gebrachte kosten moet terugbetalen en een deel van de gestelde schade moet vergoeden is redelijk, maar dat zal het chagrijn van deze consumenten over een adviseur die geen tijd had niet wegnemen.