Met de komst van Open Banking, gestimuleerd door Europese regelgeving (PSD2), kan Worldline nu ook waardevolle services bieden aan de verzekeringsbranche. “Open Banking wil zeggen dat consumenten toestemming geven aan een gereguleerde derde partij ‘third party’ om gebruik te maken van data in hun bankrekening”, legt Naära Makkinje (25), business development manager bij Worldline Financial Services, uit.
“PSD2 bevordert innovatie en concurrentie op de betaalmarkt en zorgt ervoor dat banken niet meer het alleenrecht hebben op de gegevens van hun klanten. Open Banking geeft de consument nu zelf het recht om te bepalen wie gegevens mag gebruiken en wie zijn of haar betalingen mag uitvoeren.”
Het biedt een volwassen set van API's en deze Open Banking-API's bieden verzekeraars nieuwe mogelijkheden om de operationele kosten te verlagen, nieuwe meer persoonlijke services te bieden en het gemak voor hun klanten te vergroten.
Grote mogelijkheden
Voor de verzekeringsbranche en ook geldverstrekkers ziet Makkinje grote mogelijkheden. Een mogelijkheid voor verzekeraars is bijvoorbeeld claims direct uit te betalen aan de verzekeringnemer door processen te verbeteren dankzij de toegang tot de gegevens van de klant. Hierbij kun je denken aan het controleren van de geldigheid van een IBAN voordat een uitbetaling wordt gedaan.
“Stel je koopt een huis en geeft de geldverstrekker eenmalig toestemming om de data van je bankgegevens te gebruiken. Daarmee is het voor jou als consument niet meer nodig om allerlei gegevens op te duikelen en aan te leveren en de geldverstrekker kan op basis van jouw data veel beter adviseren welke hypotheek geschikt is op basis van je inkomsten en uitgavenpatroon. Het wordt veel meer maatwerk”, zegt Makkinje.
Nauwelijks contact
Volgens Makkinje is één van de uitdagingen van verzekeraars dat ze eigenlijk nauwelijks contact hebben met hun klanten. “Uit onderzoek blijkt dat een verzekeraar gemiddeld slechts 2,5 keer per jaar contact heeft met de verzekeringnemer. Dat is wel heel weinig en biedt verzekeraars dus geen inzicht in wat ze nog meer voor hun klanten kunnen betekenen. Als je zou weten welke veranderingen plaatsvinden in het leven van je klant, kan je daar gericht op adviseren en aanbieden”, meent Makkinje.
“De al eerdergenoemde API’s maken het mogelijk om dat klantcontact te optimaliseren, denk bijvoorbeeld aan onze ‘conversational platforms’. Daarmee kan je via allerlei kanalen, zoals whatsapp, Messenger, chatbot et cetera efficiënter contact hebben met je verzekeringnemers.”
Maak het persoonlijk
Doordat verzekeraars vaak nog gebonden zijn aan legacy-systemen ontbreekt meestal de mogelijkheid om producten gepersonaliseerd aan te bieden. “Ook daar kunnen wij met onze oplossingen hulp bieden. Hoe fijn is het als een klant iets geadviseerd of aangeboden krijgt, dat aan hem of haar persoonlijk is gericht en ook inspeelt op de persoonlijke behoefte.”
Daarnaast is Makkinje van mening dat Open Banking verzekeraars een hoop efficiency en kostenbesparingen kunnen opleveren.
Afhandelen van claims
Niet zo lang geleden diende Makkinje een schadeclaim in bij haar verzekeraar, die ook gehonoreerd werd. Tot haar grote verbazing kreeg ze vervolgens een mail dat het minimaal vijf werkdagen zou duren voordat de claim uitbetaald werd. “Dat is eigenlijk niet meer van deze tijd”, meent ze. “Waarom moet dat vijf dagen duren? Dat kan je aan mij niet uitleggen. De veranderingen gaan razendsnel, er komen nieuwe toetreders op de markt die niet de legacy hebben die de traditionele verzekeraars wel hebben. Wil je in de race blijven, dan moet je stappen zetten en één van die stappen is wat mij betreft onderzoeken wat Open Banking kan betekenen voor jou als verzekeraar.”
Voordelen zijn legio
Volgens Makkinje zijn de voordelen van Open Banking legio. “De klantbeleving neemt fors toe, administratieve rompslomp neemt af en de kostenbesparingen op meerdere vlakken zijn evident. Kijk naar het betalingsverkeer. Met Open Banking kun je overal een gewone overboeking doen in je online bankomgeving zonder dat daar partijen tussen zitten die kostenverhogend zijn voor verzekeraars."
"Met Open Banking zijn checks van bijvoorbeeld IBAN-nummers zo gedaan, ook dat vermindert de administratieve rompslomp en vermindert de kans op fouten aanzienlijk en is dus ook weer een kostenbesparing. Ten slotte denk ik dat de beleving van de klant, de verzekeringnemer, toch echt het allerbelangrijkste is. Met onze ‘conversational oplossingen’ kun je nog beter in contact komen met je klanten.”
Dit artikel is gesponsord door Worldline.