Overstappen van CRM-pakket: gelegaliseerde diefstal?

Overstappen van CRM-pakket: gelegaliseerde diefstal?

De prijzen gaan omhoog, dat ervaren we allemaal. Van het het brood dat je bij de supermarkt koopt tot aan de benzine die ervoor zorgt dat je naar je klanten kunt blijven gaan. Helaas geldt het ook voor de (software-)systemen, de automatisering op kantoor. Alleen, als je wilt overstappen van het ene systeem naar het andere wordt er tienduizenden euro's gevraagd en dat heeft niets te maken met de inflatie. Wat vind jij daarvan?

Gevangen bij CRM-pakket

Terecht, ik schrik niet van een conversiebedrag van 15.000 euro. Ik heb een flink klantenbestand en ik wil zo min mogelijk gegevensverlies van mijn waardevolle portefeuille, dus al het werk en de manuren die nodig zijn voor het converteren van alle data, vind ik wel 15.000 euro waard.

Of denk je bij het horen van zo’n bedrag: absurd! Waarom wordt er zoveel geld gevraagd voor het overhevelen van mijn data? Ik kan dat zelf niet doen, want ik ben geen eigenaar van het CRM-pakket. Ik huur het, dus ik ben afhankelijk van het systeem en het bedrijf erachter. Ik gebruik al meer dan 10-20 jaar mijn huidige CRM-pakket en er zit dusdanig veel data in, dat een overstap met zo’n bedrag niet te overzien is. Hierdoor zit ik gevangen in mijn huidige werkwijze.

Datadump

In de softwarewereld vliegen de termen ‘datadump’ en ‘conversie’ om je oren. Een datadump is een bestand van jouw hele portefeuille. Bij het ene systeem is dat inclusief documenten en bij het andere zonder, maar over het algemeen is de term overal hetzelfde; al jouw data staat hierin. Stel dat je wilt overstappen van het ene softwarepakket naar het andere, dan kan je een datadump opvragen bij het bedrijf achter je huidige systeem. Een datadump is voor jou noodzakelijk en het is belangrijk dat daar zorgvuldig mee om wordt gegaan, aangezien het gaat om jouw portefeuille en dat is je waardevolste bezit!

De bedragen van een datadump variëren in de verzekeringssoftwarebranche van 500 euro tot 5.000 euro. 5.000 euro?! Waarom wordt er zoveel geld gevraagd? Voor één bestand? Je betaalt geld, véél geld, voor het verkrijgen van je eigen data. Je kan zelf geen datadump uit je CRM-systeem halen, dus je bent genoodzaakt het te laten doen en dit bedrag te betalen. Een andere mogelijkheid is om de gegevens handmatig over te typen, maar wie heeft daar tijd voor?

Conversie

Je levert alle gegevens en bestanden die je van je portefeuille hebt aan bij je nieuwe softwareleverancier en zij gaan alles bekijken. Er wordt een ‘conversiebedrag’ vastgesteld en als je hiermee akkoord gaat wordt de conversie in werking gezet. Waar moet je aan denken als we het hebben over een conversie? Met een stalen gezicht wordt er een bedrag van 15.000 euro genoemd. Als je pech hebt komt daar 1 euro per polis bij. Sorry, ik geloof dat ik je niet goed heb verstaan, 15.000 euro? Ja. Dus ik betaal 15.000 euro en dan ben ik nog niet eens aan het werk? Is dat niet een beetje veel? Dit is wat het is… je hebt een gigantische portefeuille en het kost veel manuren om dit zorgvuldig te converteren.

Klein advieskantoor

Daar zit je dan met je kantoor, alleen of met een paar collega adviseurs. Je hebt geen kantoor met 15 medewerkers en dit soort bedragen zijn voor jou niet te overzien. Je wil graag overstappen van je huidige CRM-systeem naar het andere, alleen je moet dan eerst aan je huidige softwareleverancier 5.000 euro betalen voor de datadump en dan bij je nieuwe softwareleverancier 15.000 euro voor de conversie.

Je moet dus denken aan tienduizenden euro’s voor overstappen en dan hebben we het nog niet eens gehad over de tijd en energie die het je gaat kosten. Kostbare tijd die je niet hebt. Waarop je besluit, laat dat overstappen maar zitten.

Automatiseren moet wél leuk blijven

Jammer, want je gaat graag werken met dat ene systeem waar je zoveel goede verhalen over hebt gehoord. Het moet wel leuk blijven en als het even kan de kosten fatsoenlijk. Zo denkt Assistent er ook over. ‘Normale’ bedragen, korte lijnen en een toegankelijke helpdesk. Geen tickets, geen keuzemenu, als je belt word je gelijk geholpen. Want automatiseren moet wél leuk blijven!

Dit artikel is gesponsord door Assistent assurantiesoftware

Ronald Witte, Edith Heslinga (Hippoline) en Philippe Brackel: "Alle partijen willen een managementinformatiesysteem dat werkt. Lussenburg is op het juiste moment ingestapt."

Lussenburg Advies: HIP én ambassadeur ANVA

Wat is het HippoLine Insurance Platform (HIP) en wat levert dat klanten van ANVA op? Dat verhaal kan het best worden verteld door ervaringsdeskundigen: Ronald Witte en Philippe Brackel van Lussenburg Advies uit Breda. Het bedrijf werkt met HIP en de 'mannen van Lussenburg' zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het managementinformatiesysteem.

John Vennix: "Voor jou als intermediair creëren we tijdwinst, beter rendement en de zekerheid van tevreden klanten, nu en in de toekomst."

Sterker door samenwerking; wat zijn de voordelen van KSC voor intermediairs?

Krediet Service Center (KSC) is de jongste serviceprovider consumptieve en zakelijke kredieten in het Nederlandse intermediaire landschap. Het bedrijf draagt ruim 100 jaar kredietervaring met zich mee. Kredietervaring die ze zowel vanuit hun commerciële binnendienst als vanuit de commerciële buitendienst met je willen delen. 'Sterker door Samenwerking' is niet voor niets hun slogan.

TJIP was uiteraard ook op de AMdag 2022 - met een stand en een sessie PSD2 in de praktijk (foto TJIP).

Digitalisering en persoonlijke aandacht: het kan écht

Het lijken twee tegenpolen: digitalisering en persoonlijk aandacht. Maar niets is minder waar. Ze gaan hand in hand. Want digitalisering van financiële processen werkt alleen goed als er ook een persoonlijke component in dat proces zit. Sterker, die persoonlijke touch is noodzakelijk.

Onze merkbelofte is ‘open over afscheid’. Dit betekent eigenlijk dat wij het afscheid, in de breedste zin van het woord, bespreekbaar willen maken.

Hoe open ben jij over afscheid? Gebruik deze praktische tips

De dood is en blijft een lastig onderwerp. Yolanda Wouters is manager corporate marketing en communicatie bij Monuta. Zij vertelt waarom open zijn over afscheid zo belangrijk is. Ook geeft ze tips. Voor intermediairs, voor klanten, voor iedereen.