Wist je dit al over de wereld van transport en verzekeringen?

Wist je dit al over de wereld van transport en verzekeringen?
Giant container ship in Hamburg harbour. Image taken with Canon 5Ds and tilt-shift 17 mm 4.0.

Zonder transport staat alles stil. Deze slogan werd alweer elf jaar geleden gelanceerd om het belang van de transport- en logistieksector voor de Nederlandse economie duidelijk te maken. En hij is nog steeds actueel. Alle bedrijven die goederen importeren, exporteren, verhandelen of vervaardigen hebben transport nodig om te kunnen functioneren. Een groot deel van het Nederlandse bedrijfsleven dus. Een artikel van Paul Littooij, marine manager Benelux bij Chubb.

Als goederen beschadigd raken, gestolen worden of niet aankomen op hun bestemming, kan dat grote financiële gevolgen hebben. Een transportverzekering kan in zo’n geval uitkomst bieden voor zowel importeurs en exporteurs als fabrikanten, handelaren en vervoerders.

Verreweg de grootste tak van sport in onze praktijk zijn de wereldwijde verzekeringen van lading en goederen tijdens transport. Dat kan gaan om onderdelen en grondstoffen, maar ook om bijzondere mobiele objecten, zoals meet- en regelapparatuur of filmapparatuur, en kunst en verzamelingen. Ook bieden wij aansprakelijkheidsdekking voor vervoerders, expediteurs en koeriersdiensten: deze zijn volgens internationale wetgeving of individuele contracten aansprakelijk voor de goederen die zij in bewaring en onder controle hebben.

Belangrijke vragen bij de acceptatie

Bij de beoordeling van het risico zal een verzekeraar altijd kijken naar het soort goederen dat verzekerd moet worden en de waarde daarvan. Ook is het belangrijk om te weten om welke reizen en transporten het gaat. Hoe ziet de vervoersketen eruit? Is de klant zelf verantwoordelijk voor het regelen van het transport of laat hij dat aan een handelspartner over? En wat doet het bedrijf aan preventie?

Daarnaast zijn de Incoterms een heel belangrijk aspect. Incoterms zijn leveringsvoorwaarden, vastgelegd door de internationale kamer van koophandel ter bevordering van internationale handel. Hiermee spreek je af wie welke verplichtingen heeft om de goederen van de verkoper naar de koper te krijgen. Denk aan zaken als:

  • Haalt de koper de goederen zelf op of schakelt hij daarvoor een eigen vervoerder in?
  • Regelt de verkoper het transport van de goederen naar de koper?
  • Wie is verantwoordelijk voor schade als er iets fout gaat?
  • Wie regelt de benodigde papieren voor de douane?

De beste oplossing is vaak niet zwart-wit en sterk afhankelijk van de situatie. Als de koper een kleine onderneming is die zakendoet met een grote partij, heeft het voordelen om alles door de grote partij te laten regelen. Die heeft immers de ervaring en het inkoopvolume. Als de koper zelf een grote organisatie is, dan kan die de verantwoording en het risico dat gepaard gaat met de uitvoering beter dragen. Wat er precies wordt afgesproken, is van groot belang voor het risico dat de klant loopt.

Niet per definitie maatwerk

De assurantietussenpersoon of makelaar speelt een belangrijke rol: deze zal met de klant alle risico’s inventariseren, waarbij als het goed is al deze aspecten aan bod komen. Dit helpt de klant om beter inzicht te krijgen in de risico’s en daar actie op te ondernemen, waaronder het afsluiten van een passende transportverzekering.

Een transportverzekering kan zeker maatwerk zijn, maar dit is niet altijd zo. Onlangs hebben wij onze transportverzekering voor de Nederlandse markt beschikbaar gemaakt via Chubb Easy Solutions, ons online platform waarop tussenpersonen eenvoudig zelf offertes kunnen maken en polissen kunnen afsluiten. Dankzij de geautomatiseerde processen kunnen we polissen met volwaardige dekkingen eenvoudig en effectief aanbieden. Een adviseur kan binnen vijf minuten, met beantwoording van een beperkt aantal vragen, een kant-en-klare offerte ontvangen. Ook polissen, certificaten en rekeningen kunnen snel worden afgegeven.

Snelheid en flexibiliteit

Via Chubb Easy Solutions kunnen tussenpersonen transportpolissen afsluiten voor Nederlandse MKB-bedrijven, groothandels en de maakindustrie: ondernemingen met een jaaromzet tot EUR 50 miljoen en een verzekerd bedrag tot EUR 2 miljoen per vervoermiddel. Ze kunnen voor hun klanten zowel een eenmalige als doorlopende transportverzekering afsluiten. Daarin is ook ruimte voor beurzen en tentoonstellingen. Binnen Nederland kan zelfs ook enige opslag van goederen worden meeverzekerd.

We hebben Chubb Easy Solutions ontwikkeld om tussenpersonen meer snelheid, gemak en flexibiliteit te bieden. We horen van adviseurs dat zij zelfs tijdens een adviesgesprek met een klant offertes aanvragen via Easy Solutions op hun tablet of telefoon. Het scheelt tijd en de klant krijgt zo direct inzicht in dekking en premie. En mocht een aanvraag niet passen binnen Chubb Easy Solutions, dan wordt deze doorgestuurd naar een acceptant die dan alsnog een maatwerkofferte verzorgt, in afstemming met de tussenpersoon.

De transportwereld is constant in beweging en er komen steeds nieuwe risico’s en vraagstukken bij. De tussenpersoon die weet wat er komt kijken bij het verzekeren daarvan en op de hoogte is van actuele ontwikkelingen, is van grote waarde.

Bekijk deze video voor meer informatie over de transportverzekering.

Dit artikel is gesponsord Chubb.

Hof: TVM mag verzekeringen transportbedrijf opzeggen, ondanks bodemprocedure

Hof: TVM mag verzekeringen transportbedrijf opzeggen, ondanks bodemprocedure

Het is het goed recht van transportverzekeraar TVM om de verzekeringsovereenkomst van een transportbedrijf, dat nauw is verweven met een frauduleuze andere transportonderneming, niet te verlengen.

TVM leert qua risicomanagement veel van nieuw Zwols snellaadplein

TVM leert qua risicomanagement veel van nieuw Zwols snellaadplein

Pionieren was het. De logistieke ondernemingen Nijwa en Tielbeke besloten enkele jaren geleden een eigen laadplein voor elektrische vrachtwagens en bedrijfsbussen aan te leggen. Vergunningen, bouw, verzekeringstechnische risico's? Compleet onbekend. Coöperatieve transportverzekeraar TVM vindt het voor zijn leden van belang om actief deel te nemen aan het Zwolse laadplein. "Op het gebied van risicomanagement valt er heel veel te leren."

Moerman (Alicia) over NVGA AM Innovatieprijs: 'Beloond om je vakidioterie'

Moerman (Alicia) over NVGA AM Innovatieprijs: 'Beloond om je vakidioterie'

De tweejaarlijkse NVGA AM Innovatieprijs geeft het volmachtkanaal een extra innovatie-impuls. De inschrijftermijn staat alleen deze week nog open. Innoveren doet de vorige winnaar volop. Insurtech Alicia zette een concept neer dat in het traditionele kanaal nooit had kunnen ontstaan. Oprichter Marijn Moerman vertelt erover: "Dát is de kracht van volmacht."

Marsh en Univé te rigoureus met incompetente mestvergister: tonnen compensatie

Marsh en Univé te rigoureus met incompetente mestvergister: tonnen compensatie

Met bijna 2 miljoen euro subsidie van het rijk bouwde een kippenboer uit Dalfsen een mestvergister op zijn erf. Tussenpersoon Univé en placing broker Marsh verzekerden de installatie. Maar de kippenboer kreeg z'n zaken nooit op orde. "De kennis en mentaliteit bij verzekerde lijken simpelweg niet adequaat", schreef een verzekeraar. In 2019 brak er brand uit in de vergister. Omdat Marsh en Univé volgens de rechtbank in Rotterdam steken lieten vallen, draaien ze samen op voor 55 procent van de miljoenenschade.