Het stel sluit in oktober 2020 een nieuwe aflossingsvrije hypotheek af van € 104.000. De lening wordt tegen een gunstigere rente aangegaan en is bedoeld ter aflossing van een eerdere hypotheek. Ze betalen de Volksbank hiervoor € 2.400, waarvan € 1.950 voor het hypotheekadvies en € 450 aan afsluitkosten. In november van hetzelfde jaar wordt de offerte ondertekend, maar pas een maand later volgt het eerste adviesrapport van de bank.
Verkeerd pensioenbedrag
Kort daarna ontvangen ze een hersteladvies. Na een interne controle door de kwaliteitsafdeling van de bank, is gebleken dat er in het oorspronkelijk adviesrapport een verkeerd pensioenbedrag was overgenomen door de adviseur. De consumenten moeten hier niets van weten en willen dat het herstel-adviesrapport uit het dossier van de Volksbank wordt verwijderd. Daarnaast vorderen ze de betaalde advieskosten en € 500 aan gemaakte tijd en kosten voor het klagen.
Spoedaanvraag
De Volksbank vindt het niet de eigen schuld dat het adviesrapport niet eerder en voor het verstrekken van de offerte kon worden afgerond. De bank spreekt van een spoedaanvraag en zegt dat de consumenten op de hoogte waren van de korte tijd die beschikbaar was voor de aanvraag. Daarnaast stelt de Volksbank dat hersteladvies noodzakelijk was en de strekking hiervan hetzelfde is gebleven.
Dusdanig groot belang
Kifid is het op dat gebied eens met de bank. Wat betreft het te laat verstrekte adviesrapport geeft de commissie echter gelijk aan de consumenten. Het belang van het tijdig verstrekken van het adviesrapport door de adviseur van de bank aan de consument is volgens Kifid dusdanig groot dat de bank wel een deel van de advieskosten, in dit geval € 750, moet terugbetalen. De Volksbank hoeft het hersteladvies niet te verwijderen.