Voorraad Kifid-klachten over beleggingspolissen slinkt tot 500

Voorraad Kifid-klachten over beleggingspolissen slinkt tot 500

Kifid heeft in de eerste helft van dit jaar 99 klachten afgerond over beleggingsverzekeringen. In een derde van de gevallen is door bemiddeling een oplossing gevonden. "Daarbij zijn partijen in enkele zaken er samen uitgekomen." In bijna de helft van de gevallen (45) heeft de geschillencommissie uitspraak gedaan.

Het aantal nieuwe klachten over beleggingspolissen is verder afgenomen. Afgelopen halfjaar kwamen er nog 26 binnen. In totaal zijn er nog 506 woekerpolisklachten in behandeling; begin dit jaar waren dat er 579. Overigens vallen 337 klachten per eind juni in de categorie 'nog op te pakken'.  Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie, geeft aan dat de projectgewijze aanpak, waarbij cluster voor cluster klachten worden behandeld, wordt voortgezet. "Dat wil zeggen: bemiddelen waar dat kan en als dat niet lukt, zal de geschillencommissie een zitting houden of een uitspraak doen. Een zitting kan er soms toe leiden dat partijen er alsnog samen uitkomen. Ook dat helpt, want er samen uitkomen geeft sneller duidelijkheid."

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. "Clusters van klachten waar een oplossing met inzet van bemiddeling mogelijk lijkt, krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de geschillencommissie zoveel mogelijk de lijnen die de commissie van beroep heeft uitgezet."

Afgeronde clusters

Inmiddels zijn de clusters met klachten ingediend vóór 2020 over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, De Goudse en de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van ASR grotendeels afgerond. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al klaar. "Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met meer dan 100 klachten aan de slag, waarin consumenten en betrokken verzekeraars nog schriftelijk mogen reageren."

DIN Plan-klachten

Het cluster met klachten over een DIN Plan-beleggingsverzekering van Allianz omvat 197 klachten. "Dankzij de uitspraken van de commissie van beroep over drie DIN Plan-klachten is de Kifid-lijn duidelijk: er is geen grond voor een schadevergoeding. De geschillencommissie zal bij de beoordeling van de aangehouden klachten de lijn van de commissie van beroep volgen. In een aantal DIN Plan-klachten is door bemiddeling een oplossing gevonden. De Stichting DIN Plan Dupe, waarin 182 consumenten zich hebben verenigd, is nog in overleg met verzekeraar Allianz."

Universal Life komt later

Voor klachten over universal-lifeverzekeringen wordt de klachtbehandeling voortgezet tot en met de schriftelijke procedure. "Met het houden van zittingen en het doen van uitspraken in dit soort klachten wacht de geschillencommissie tot de uitkomst van de prejudiciële procedure bij de Hoge Raad bekend is."

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.