Pensioenshopper stuurt akkoord te laat in; levenslang lagere pensioenuitkering

Pensioenshopper stuurt akkoord te laat in; levenslang lagere pensioenuitkering

Pensioenshoppen loont niet altijd. Daar kwam een verzekerde achter toen hij tien jaar geleden een offerte kreeg van Achmea. Hij vond het aangeboden jaarbedrag te laag en besloot zijn heil elders te zoeken. Zonder resultaat. Hij besloot het aanbod van Achmea te accepteren. Zijn akkoord kwam echter een week te laat binnen bij de verzekeraar, waardoor hij al jaren ruim 230 euro op jaarbasis misloopt. De gang naar Kifid leverde hem niets op.

De werkgever van de man sloot in 1986 een pensioenverzekering af bij Achmea Pensioen- en Levensverzekeringen met als einddatum 1 augustus 2011. Een half jaar voor die tijd kreeg hij te horen dat op de einddatum € 48.876,84 beschikbaar is waarmee een levenslange pensioenuitkering aangekocht moet worden.

Man niet blij met offerte

Rond 1 juni volgt volgens planning een offerte. Het aanbod van € 3.035,12 per jaar bruto stond hem niet aan, waarna hij ging shoppen. Hij wist dat hij nog tot en met 14 juni had om alsnog met Achmea in zee te gaan. Anders zou namelijk een herberekening volgen op basis van het dan geldende rendement. En die kan hoger of lager uitvallen.

Achmea had toch beste aanbod

Achmea bleek toch het beste aanbod te hebben gedaan. Echter, kwam het formulier een week te laat binnen en na aangekondigde herberekening kwam de uitkering uit op € 2.800,20 bruto per jaar. Dat bedrag werd jaarlijks uitgekeerd. Pas in april 2019 meldde hij aan Achmea het oneens te zijn met de hoogte van het bedrag. Hij wilde alsnog het geoffreerde bedrag ontvangen. Klagen bij Achmea leverde niets op en ook bij de geschillencommissie van Kifid ving hij bot.

Bewijs is er niet dat verzekeraar fout zat

De man voerde allerlei verklaringen aan waarom hij in 2011 niet op tijd heeft gereageerd. Zo zou hij in het buitenland zijn geweest en ontving hij de offerte te laat. Volgens de commissie slaagde de man er niet in om zijn stellingen te onderbouwen. “In deze kwestie is het aan de consument om, bij betwisting van tijdige ontvangst door de verzekeraar, feiten en omstandigheden te stellen – en zo nodig te bewijzen – waaruit blijkt dat de offerte tijdig bij de verzekeraar is aangekomen”, aldus de commissie in een bindende uitspraak.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.