Dailah Nihot: ‘Diversiteit en inclusie is voor ons het hele jaar door belangrijk. Onze visie op diversiteit en inclusie is simpel. We vinden dat iedereen erbij hoort. Samen bouwen we een omgeving waarin mensen zich welkom, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Een bedrijf waar onze collega’s volledig zichzelf kunnen zijn, waar een inclusieve klantbeleving de norm is, en waar we bijdragen aan het welzijn van de samenleving.’
Het Nederlandse Charter voor Diversiteit
Het Charter Diversiteit is een intentie verklaring voor werkgevers uit de publieke of private sector. Door het ondertekenen van de charter committeert het bedrijf zich aan zelf geformuleerde doelstellingen aangaande promotie en verbetering van diversiteit op de werkvloer.
De eerste Charter Diversiteit werd in 2014 opgezet door een groep grote Franse bedrijven. Snel daarna volgde een beweging van 4.000 bedrijven. Duitsland en andere landen volgden het voorbeeld van Frankrijk. Nederland was het 15e land in Europa dat Het Charter Diversiteit lanceerde.
Targets vrouwelijke talenten
"Bij NN geloven we dat het bedrijf het sterkst is als we openstaan voor alle verschillende aspecten van de mens, ongeacht hoe we eruit zien, waar we vandaan komen, of wie we liefhebben. Als mensen zijn we allemaal gelijk. Maar niet hetzelfde. En dat is onze grootste kracht. Daarom maakt NN zich sterk voor diversiteit, inclusie en gelijke kansen voor iedereen."
Dit doet het bedrijf met duidelijk geformuleerde plannen rondom het thema diversiteit en inclusie. Zo zijn er bijvoorbeeld targets voor ontwikkeling van de groep vrouwelijke talenten. Er is een target gesteld voor 40 procent representatie van vrouwen in de senior management functies in 2023.
Ook is er een recruiter aangesteld die gespecialiseerd is in het werven en plaatsen van nieuwe medewerkers met een neuro of fysieke diversiteit. Deze maand wordt er een internationale groep D&I ambassadeurs getraind zodat deze activiteiten ook opgeschaald kunnen worden.
Er wordt gewerkt aan mindset en cultuur, netwerken, het opstellen en meten van KPI's, processessen en producten en actieve externe relaties. Dit alles met als doen om verschil te maken waar dat van belang is voor de mensen, klanten en de maatschappij.