Data zijn het nieuwe zwarte goud - waarom aarzelen verzekeraars nog steeds?

Verzekeringsmaatschappijen ondervinden moeilijkheden bij hun databeheer. En dat is een grote drempel voor hun technologische ontwikkeling.

Gegevens zijn het hart van elke innovatie. Experten beschouwen data vandaag als ‘de olie van de 21e eeuw’. Zonder bruikbare data en de mogelijkheid om deze te beheren, kunnen verzekeringsmaatschappijen nooit overstappen op Big Data, Cloud Computing, IoT, AI of robotprocesautomatisering. In het licht van de pandemie en de versnelde digitalisering is het hoog tijd dat we deze technologische trends volledig begrijpen en optimaal inzetten.

Volgens IBM worden er elke dag 2,5 miljard gigabyte data gegenereerd wereldwijd, waarvan 90% alleen al in de afgelopen twee jaar. In onze hypersnelle wereld heeft de verzekeringssector de reputatie traag te zijn en zich afkerig op te stellen ten opzichte van veranderingen.

Klantenservice en schadeafhandeling

De belangrijkste domeinen waarop verzekeraars innoveren zijn klantenserviace en schadeafhandeling. Het meest voorkomende probleem daarbij is dat een groot deel van de data afkomstig is van verouderde IT-systemen. Veel verzekeraars vinden oude systemen een van de grootste obstakels voor hun digitalisering.

Ook de verschillende kanalen waarmee gegevens worden verzameld maken de zaken niet eenvoudiger. Vandaag worden data nog steeds vergaard via papieren documenten, scans en e-mails. Sommige verzekeringsagenten slaan de data zelf op en delen enkel de absoluut noodzakelijke gegevens met hun bedrijf. Hierdoor lopen verzekeraars het risico te moeten werken met onvolledige en ongestructureerde informatie.

Om dit te verhelpen, moeten verzekeraars oplossingen gaan implementeren die zo snel mogelijk toegang bieden tot zoveel mogelijk databronnen. Denk maar aan AI-algoritmen en Machine Learning, van spraakassistentie tot software voor autonome voertuigen. Veel verzekeraars ondervinden echter nog steeds moeilijkheden om alle nodige data te verzamelen en voor te bereiden om deze algoritmen te ondersteunen.

Amazon

Amazon is een goed voorbeeld van een bedrijf dat slim omspringt met databeheer. Al in 2002 publiceerde CEO Jeff Bezos zijn richtlijnen voor databeheer (het Bezos Mandate). Alle teams kregen de opdracht om gegevens vrij te geven en te communiceren via service-interfaces. Geen enkele andere vorm van interproces-communicatie was toegestaan. Bezos stipuleerde ook dat alle service-interfaces toegankelijk moeten zijn voor externe gebruikers. Zonder enige uitzondering.

Experten voorspellen dat AI een absolute noodzaak wordt in de verzekeringssector. Volgens Gartner is het vertrouwen van ondernemers in AI-based oplossingen de afgelopen vier jaar met 270% toegenomen. Bijna 40% van de bedrijven wereldwijd implementeerde al een AI-based technologie. Ook verzekeraars raken langzaamaan overtuigd. Ondertussen zien ook zij het nut in van geautomatiseerde eenvoudige transacties, voornamelijk met Machine Learning, chatbots en digitale omnichannel-platformen. AI helpt bij het segmenteren en stratificeren van risico’s, en zorgt zo voor een beter portfoliobeheer.

Naar schatting zullen 90% van de autoclaims tegen 2030 automatisch worden afgehandeld”

Naar schatting zullen 90% van de autoclaims tegen 2030 automatisch worden afgehandeld, uitsluitend met behulp van AI-tools. Belangrijker nog is dat een doeltreffende analyse van datasets met AI het risico kan verminderen. Hoe beter we onze input datasets beheren, hoe beter de kwaliteit van de output data. En dat is het primaire doel van elke verzekeraar.

Volgens het McKinsey Global Institute bedraagt het AI-adaptatiepercentage voor de financiële sector 28%, een van de hoogste cijfers in de economie. Het instituut verwacht dat de uitgaven voor AI in de bank- en verzekeringssector het snelst zullen stijgen.

Het tempo van de digitalisering en automatisering wordt vandaag nog verder opgevoerd door COVID-19. De Global Capital Confidence Barometer van EY schat dat een op de drie bedrijven hun digitaliseringsproces zal versnellen. 36% van de leidinggevenden in 45 landen ziet een intensieve automatisering als een prioriteit en beschouwt dit als de beste bescherming bij een crisis. Digitalisering en de mogelijkheid om de nieuwste technologieën te gebruiken, moeten de grootste motivatie zijn voor verzekeraars om de kwaliteit van hun verzamelde en bewaarde data te maximaliseren.

De machine learning-platformen zijn zo ontworpen dat ze efficiënter zijn wanneer er data binnenkomen. AI is als een telescoop waarmee u inzoomt op wat belangrijk is in de datastroom en waarmee u kwantitatieve problemen kan oplossen, waardoor complexe datasets bruikbaarder worden. Een volledige procesautomatisering en robotisering is daarna nog maar een kleine stap.

Robotica is een van de snelst groeiende segmenten van de softwaremarkt. Volgens Gartner zal meer dan 50% van de bedrijven tegen 2021 jaarlijks meer uitgeven aan robotica dan aan traditionele mobiele applicaties. Maar dat betekent ook dat verzekeraars eerst moeten overstappen van precieze systeemprogrammering op voortdurend lerende AI-algoritmen. En dat steeds gebaseerd op de analyse van bruikbare datasets.

Auteur: Aleksandra Wolowska – Business Consultant bij Comarch

Dit artikel is gesponsord door Comarch

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Nederlandse verzekeraars zetten weliswaar stappen op het gebied van van maatschappelijk verantwoord beleggen, maar er is nog veel werk te verzetten, blijkt uit een recent onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer. Koplopers zijn Achmea, ASR en VGZ; Allianz en Athora scoren (ver) onder de maat.

AMtalent Tinka Schreurs (ASR): 'Er is nog zo veel meer te doen met data'

AMtalent Tinka Schreurs (ASR): 'Er is nog zo veel meer te doen met data'

Tinka Schreurs (30) wist vorig jaar een plek op de talentenlijst van AM te bemachtigen doordat ze haar datagedreven mindset grenzeloos inzet voor verbetering van werkprocessen in de online marketing. En daar is ze nog niet mee klaar, want haar ambitie op dit gebied is ook grenzeloos. Wie is Tinka eigenlijk?

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Consultancybedrijf voor verzekeraars en intermediairs Grijpma AsG is gefuseerd met databedrijf binnen de verzekeringsbranche Insurance Data.