Kifid rondt 75 klachten over beleggingsverzekeringen af

Kifid heeft in de eerste helft van 2020 int totaal 75 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. Voor een derde hiervan is met inzet van bemiddeling een oplossing gevonden.

Het klachtinstituut voor de financiële dienstverlening bracht deze cijfers vandaag naar buiten. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen en in 43 klachtzaken heeft de geschillencommissie uitspraak gedaan. Kifid meldt nog steeds nieuwe klachten binnen te krijgen over woekerpolissen. In de eerste zes maanden van 2020 dienden 45 consumenten een nieuwe klacht in. Op dit moment zijn nog zeshonderd klachten in behandeling.

In totaal 400 klachten afgehandeld

“Bij de start van de gefaseerde aanpak voor de behandeling van beleggingsverzekeringsklachten in april 2018 was de voorraad nog 827”, zegt voorzitter Eveline Ruinaard van de geschillencommissie. “Inmiddels zitten we op iets meer dan zeshonderd en hebben we in ruim twee jaar tijd circa vierhonderd klachtzaken afgerond. Dit betekent dat vierhonderd consumenten en betrokken verzekeraars dit hoofdpijndossier hebben kunnen sluiten.”

Kifid stuurt aan op bemiddeling

Ruinaard geeft aan door te gaan op de ingeslagen weg. “Bemiddelen waar dat mogelijk is en als dat niet lukt, doet de geschillencommissie een uitspraak. Die uitspraken maken duidelijk wat de koers van Kifid is. Op basis daarvan zien we partijen er alsnog samen uitkomen. Dat biedt vaak sneller duidelijkheid dan nog verder procederen.”

Klachten gefaseerd behandeld

Kifid behandelt de klachten over beleggingsverzekeringen gefaseerd en clustergewijs. De klachten zijn geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Kifid pakt cluster voor cluster de klachten op voor behandeling. Daarbij wordt elke klacht op haar eigen merites beoordeeld. Clusters van klachten waar een oplossing met inzet van bemiddeling mogelijk lijkt, krijgen voorrang. Datzelfde geldt voor de klachten in clusters, waarin de standpunten over en weer zijn uitgewisseld en de geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Daarbij volgt de commissie zoveel mogelijk de lijnen die de Commissie van Beroep heeft uitgezet.

Deel klachten nog aangehouden

Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van Achmea, De Goudse, Vivat en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen grotendeels afgerond. Voor de klachten over de beleggingsverzekering DIN Hypotheek Plan van Allianz geldt dat Kifid de behandeling op verzoek van betrokken consumenten heeft aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak heeft gedaan in een beroepsprocedure over deze beleggingsverzekering.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.