Welke relevante trends zijn er op uw vakgebied?
Technologische innovatie heeft grote impact op ons vak. Dat geldt zowel voor verzekeraars als voor tussenpersonen en risk managers. We kunnen tegenwoordig steeds meer informatie uit steeds meer bronnen verzamelen, en de tools om die data te analyseren worden steeds geavanceerder. Hiermee kunnen we risico’s beter in kaart brengen en beperken.
Een heel praktisch voorbeeld is de inzet van wearables op bijvoorbeeld logistieke afdelingen. Logistieke medewerkers lopen meer dan gemiddeld risico op ergonomische blessures. Er zijn testen gedaan met wearables die waarschuwen als een medewerker een risicovolle houding aanneemt. Hieruit blijkt dat het aantal risicovolle houdingen met maar liefst 50% kan afnemen, wat de kans op blessures aanzienlijk verkleint.
Ook de toepassing van omgevingssensoren is veelbelovend. Zo worden waardevolle kunst- of wijncollecties of gevoelige ziekenhuisapparatuur beschermd door sensoren die tijdig schadelijke trillingen of veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid opmerken en automatisch preventieve acties in gang zetten. En drones maken het bijvoorbeeld mogelijk om de schade na natuurrampen snel in kaart te brengen, zodat claims sneller afgehandeld kunnen worden.
Kortom: technologische innovatie levert allerlei tastbare voordelen. Daarom werken we intensief samen met bedrijven die nieuwe ontwikkelingen willen testen, zodat ze sneller op grotere schaal kunnen worden toegepast.
Hoe ziet u de rol van verzekeringsmaatschappijen in de toekomst?
De toepassing van technologische innovatie en geavanceerde analyse van big data zal ook de rol van verzekeraars veranderen. De industrie zal waarschijnlijk van vergoeden van ‘repareren of vervangen’ meer veranderen richting dienstverlening rondom ‘voorspellen & voorkomen’.
We kunnen klanten inzicht bieden in hun blootstelling aan risico’s, zodat zij betere en passendere maatregelen kunnen nemen om die risico’s te beperken.
Hoe ziet u de rol van intermediairs in de toekomst?
Ook voor intermediairs geldt dat de toekomst echt in het advies ligt. De wereld verandert zo snel dat het advies van een tussenpersoon steeds belangrijker wordt. Zij kunnen klanten helpen bij het in kaart brengen van (nieuwe) risico’s en hen adviseren over de maatregelen waarmee zij hun risico’s kunnen beperken of overdragen.
Gezien de snelle veranderingen is het ook bijzonder belangrijk om in de gaten te houden of die maatregelen nog voldoende aansluiten op de nieuwe werkelijkheid. Om dat goed te kunnen doen, is het van groot belang dat het intermediair investeert in technologie, kennis en mensen die goed kunnen adviseren.