Moerman (Alicia) over NVGA AM Innovatieprijs: 'Beloond om je vakidioterie'

Moerman (Alicia) over NVGA AM Innovatieprijs: 'Beloond om je vakidioterie'

De tweejaarlijkse NVGA AM Innovatieprijs geeft het volmachtkanaal een extra innovatie-impuls. De inschrijftermijn staat alleen deze week nog open. Innoveren doet de vorige winnaar volop. Insurtech Alicia zette een concept neer dat in het traditionele kanaal nooit had kunnen ontstaan. Oprichter Marijn Moerman vertelt erover: "Dát is de kracht van volmacht."

Embedded insurance voor freelancers is waarmee Alicia zich vanaf het begin onderscheidt. De insurtech verlegde de aanschaf van een verzekering van de traditionele plek – de website van een verzekeraar of bemiddelaar – naar de plek waar een zzp’er zich op dat moment bevindt; zoals een freelanceplatform als Temper, Roamler en Headfirst. “Neem jij daar als freelancer een opdracht aan, dan is dat een relevant moment om bijvoorbeeld je beroepsaansprakelijkheidsverzekering te kopen”, zegt Alicia-directeur Marijn Moerman.

“Freelancers hoeven binnen het domein van de staffing agent slechts op een knop te drukken om hun verzekering aan of uit te zetten. En dat sluit goed aan bij de wensen van de opdrachtgever, want grote werkgevers als Rabobank of Ballast Nedam eisen vaak dat een zzp’er verzekerd is.”

Platform zocht Moerman op met wens

Embedded is Alicia ook binnen Knab, de bank voor zzp’ers, met verzekeringsproducten die speciaal voor freelancers werden ontwikkeld. “Ben je daar je bankzaken aan het regelen dan is het prettig als je gelijk je verzekering kunt afsluiten met een enkele klik.”

Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat was het allerminst toen Moerman in 2019 benaderd werd door een platform dat bemiddelde voor freelancers. Het verzoek was om een aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering te organiseren die freelancers binnen de app kon afsluiten.

“Vanuit de traditionele verzekeringswereld was dat niet te regelen. Je hebt dan gelijk iets leuks te pakken, want het moet op de een of andere manier toch te doen zijn.” Moerman wist dat er twee dingen voor nodig waren: technologie en moderne, flexibele verzekeringsproducten. “Beide zijn niet echt de usp’s van de huidige verzekeraars. En dus besloten we het zelf te ontwikkelen als compleet nieuwe insurtech. Dat werd Alicia.”

'Traditionele verzekeraar niet bezig met nieuwe dingen'

Bij de uitreiking van de prijs roemde de jury Alicia omdat het met zijn propositie de kracht van de volmachtdistributie laat zien en, tegen de stroom in, verzekeraars aan zich wist te binden. Moerman lacht. “Dat hebben we zeker zo ervaren. Wij brachten iets heel nieuws. Hoe ga je dan een premie berekenen? Je moet dan op basis van je boerenverstand en je ervaring een inschatting maken van welke kant het opgaat. En dat is nou net waar verzekeraars niet van houden: onzekerheid. Bovendien zijn traditionele verzekeraars niet bezig met nieuwe dingen; daar zit geen volume, je kunt er geen targets mee halen.”

Bij Chubb zeiden ze: ga het maar doen, wij steunen je. Samen met AIG werden zij onze risicodragers”

Een verzekeraar die Alicia’s manier van distributie wél wilde ondersteunen, vond Moerman in New York bij Chubb. “Die waren daar allang bezig met de platformisering, de gig economy, en embedded insurance. Bij Chubb zeiden ze: ga het maar doen, wij steunen je. Samen met AIG werden zij onze risicodragers.”

Oplossing voor frictie tussen vraag en aanbod

Ruim drie jaar na de introductie kan Alicia veelzeggende data en overtuigende cijfers overleggen. “Verzekeraars komen tegenwoordig naar óns toe. Ook zij zien dat mensen van nu gewend zijn om op een heel andere, vooral makkelijker manier dingen te kopen. Bovendien wordt het voor verzekeraars te duur om veel medewerkers achter de knoppen te zetten. De frictie tussen vraag en aanbod werd steeds groter en daar vonden wij een oplossing voor.”

Dat dit juist in het volmachtkanaal lukte is volgens Moerman geen toeval. “Onze tech is snel en modern. Een grote verzekeraar heeft in het moedersysteem een BIC-code nodig waarmee ze mensen in een risicohokje plaatsen. Natuurlijk moeten ook wij het risico bepalen maar je kunt ook alleen de benodigde vragen stellen, zonder al dat jargon. Zo wordt de klantervaring beter waardoor de conversies veel hoger zijn. En wij kunnen dat hier allemaal zelf faciliteren. Dát is de kracht van volmacht.”

Bredere beweging

Voor Moerman en zijn team was de NVGA AM Innovatieprijs intern een opsteker. “Vooral omdat je van vakgenoten in je thuismarkt een pluim krijgt. Je wordt eigenlijk gewaardeerd voor je vakidioterie.” De prijs opende ook deuren, merkte hij. “Het wordt nu steeds gemakkelijker voor ons. Verzekeraars, die we nodig hebben om onze diensten te leveren, gingen toch wat serieuzer naar ons kijken.”

Inmiddels levert Alicia de embedded technologie niet alleen meer aan freelancersplatformen, maar ook aan banken, e-commercemerken, telecombedrijven en andere organisaties met een grote gebruikersgroep. Moerman ziet zijn insurtech daarom als onderdeel van een bredere beweging die de toekomst van het verzekeren gaat bepalen. “Ik verwacht bijvoorbeeld dat je in de niet zo verre toekomst je autoverzekering onderweg afsluit op het scherm van je auto. En die is dan onder meer toegespitst op je rijstijl. Zo worden verzekeringen steeds meer onderdeel van een product of dienst.”

Jouw innovatie ook in de schijnwerpers? Inschrijven voor de NVGA AM Innovatieprijs kan nog tot en met 15 januari.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de NVGA

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Een werknemer is meer dan het werk dat hij of zij doet, vindt Daan Berkhoff, mede-eigenaar van modebedrijf Humanoid. Het bedrijf is klant van Nationale-Nederlanden en heeft de verzuimverzekering met preventiepakket. "In de dynamische wereld van de mode is het belangrijk om niet alleen te focussen op de nieuwste trends, maar ook op de gezondheid van je werknemers", vindt Berkhoff. Zijn adviseur hielp hem bij het kiezen van een passende inkomensverzekering.