Embedded insurance voor freelancers is waarmee Alicia zich vanaf het begin onderscheidt. De insurtech verlegde de aanschaf van een verzekering van de traditionele plek – de website van een verzekeraar of bemiddelaar – naar de plek waar een zzp’er zich op dat moment bevindt; zoals een freelanceplatform als Temper, Roamler en Headfirst. “Neem jij daar als freelancer een opdracht aan, dan is dat een relevant moment om bijvoorbeeld je beroepsaansprakelijkheidsverzekering te kopen”, zegt Alicia-directeur Marijn Moerman.
“Freelancers hoeven binnen het domein van de staffing agent slechts op een knop te drukken om hun verzekering aan of uit te zetten. En dat sluit goed aan bij de wensen van de opdrachtgever, want grote werkgevers als Rabobank of Ballast Nedam eisen vaak dat een zzp’er verzekerd is.”
Platform zocht Moerman op met wens
Embedded is Alicia ook binnen Knab, de bank voor zzp’ers, met verzekeringsproducten die speciaal voor freelancers werden ontwikkeld. “Ben je daar je bankzaken aan het regelen dan is het prettig als je gelijk je verzekering kunt afsluiten met een enkele klik.”
Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat was het allerminst toen Moerman in 2019 benaderd werd door een platform dat bemiddelde voor freelancers. Het verzoek was om een aansprakelijkheids- en ongevallenverzekering te organiseren die freelancers binnen de app kon afsluiten.
“Vanuit de traditionele verzekeringswereld was dat niet te regelen. Je hebt dan gelijk iets leuks te pakken, want het moet op de een of andere manier toch te doen zijn.” Moerman wist dat er twee dingen voor nodig waren: technologie en moderne, flexibele verzekeringsproducten. “Beide zijn niet echt de usp’s van de huidige verzekeraars. En dus besloten we het zelf te ontwikkelen als compleet nieuwe insurtech. Dat werd Alicia.”
'Traditionele verzekeraar niet bezig met nieuwe dingen'
Bij de uitreiking van de prijs roemde de jury Alicia omdat het met zijn propositie de kracht van de volmachtdistributie laat zien en, tegen de stroom in, verzekeraars aan zich wist te binden. Moerman lacht. “Dat hebben we zeker zo ervaren. Wij brachten iets heel nieuws. Hoe ga je dan een premie berekenen? Je moet dan op basis van je boerenverstand en je ervaring een inschatting maken van welke kant het opgaat. En dat is nou net waar verzekeraars niet van houden: onzekerheid. Bovendien zijn traditionele verzekeraars niet bezig met nieuwe dingen; daar zit geen volume, je kunt er geen targets mee halen.”
Een verzekeraar die Alicia’s manier van distributie wél wilde ondersteunen, vond Moerman in New York bij Chubb. “Die waren daar allang bezig met de platformisering, de gig economy, en embedded insurance. Bij Chubb zeiden ze: ga het maar doen, wij steunen je. Samen met AIG werden zij onze risicodragers.”
Oplossing voor frictie tussen vraag en aanbod
Ruim drie jaar na de introductie kan Alicia veelzeggende data en overtuigende cijfers overleggen. “Verzekeraars komen tegenwoordig naar óns toe. Ook zij zien dat mensen van nu gewend zijn om op een heel andere, vooral makkelijker manier dingen te kopen. Bovendien wordt het voor verzekeraars te duur om veel medewerkers achter de knoppen te zetten. De frictie tussen vraag en aanbod werd steeds groter en daar vonden wij een oplossing voor.”
Dat dit juist in het volmachtkanaal lukte is volgens Moerman geen toeval. “Onze tech is snel en modern. Een grote verzekeraar heeft in het moedersysteem een BIC-code nodig waarmee ze mensen in een risicohokje plaatsen. Natuurlijk moeten ook wij het risico bepalen maar je kunt ook alleen de benodigde vragen stellen, zonder al dat jargon. Zo wordt de klantervaring beter waardoor de conversies veel hoger zijn. En wij kunnen dat hier allemaal zelf faciliteren. Dát is de kracht van volmacht.”
Bredere beweging
Voor Moerman en zijn team was de NVGA AM Innovatieprijs intern een opsteker. “Vooral omdat je van vakgenoten in je thuismarkt een pluim krijgt. Je wordt eigenlijk gewaardeerd voor je vakidioterie.” De prijs opende ook deuren, merkte hij. “Het wordt nu steeds gemakkelijker voor ons. Verzekeraars, die we nodig hebben om onze diensten te leveren, gingen toch wat serieuzer naar ons kijken.”
Inmiddels levert Alicia de embedded technologie niet alleen meer aan freelancersplatformen, maar ook aan banken, e-commercemerken, telecombedrijven en andere organisaties met een grote gebruikersgroep. Moerman ziet zijn insurtech daarom als onderdeel van een bredere beweging die de toekomst van het verzekeren gaat bepalen. “Ik verwacht bijvoorbeeld dat je in de niet zo verre toekomst je autoverzekering onderweg afsluit op het scherm van je auto. En die is dan onder meer toegespitst op je rijstijl. Zo worden verzekeringen steeds meer onderdeel van een product of dienst.”
Jouw innovatie ook in de schijnwerpers? Inschrijven voor de NVGA AM Innovatieprijs kan nog tot en met 15 januari.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met de NVGA