De testauto, die in twee jaar is ontworpen en gebouwd, is vandaag onthuld in de aanloop naar de autobeurs IAA in het Duitse Frankfurt. TomTom maakte niet bekend wanneer en waar de testritten worden uitgevoerd.
Zelf naar bestemming rijden
De auto heeft acht laserscanners, zes radars, stereocamera's en een GPS-systeem. Die meten precies waar de auto is en hoe de omgeving eruitziet. Die informatie wordt continu vergeleken met de high-definition kaarten van TomTom. Zo berekent de auto zelf hoe hij naar zijn bestemming moet rijden. "We kunnen onze kaarttechnologie nu continu testen op de weg en daarnaast inzicht verkrijgen in hoe deze in verschillende omstandigheden presteert", aldus TomTom.
Verzekeraars
Zelfrijdende auto's hebben steeds vaker de aandacht van verzekeraars. Hoewel het nog toekomstmuziek is, is het de verwachting dat de zelfrijdende auto op de langere termijn gemeengoed gaat worden op de weg. Dit vraagt van verzekeraars dat ze zich voorbereiden op deze situatie en bijvoorbeeld de vraag moeten beantwoorden wie verantwoordelijk is bij ongevallen.
Rechtszaak
Het gerechtshof heeft recent een uitspraak gedaan over wie de feitelijke bestuurder is van een zelfrijdende auto. Dat blijft te allen tijde de automobilist, ook al rijdt een zelfrijdende auto op de automatische piloot.
Ethiek zelfrijdende auto's op am:innosurance
Hoogleraar Ethiek & Techniek TU Delft Ibo van de Poel is op dinsdag 17 september een van de sprekers op am:innosurance. Ethiek speelt een grote rol bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Hebben verzekeraars ook een rol in dit denkproces? Van de Poel deelt tijdens am:innosurance zijn inzichten en verwachtingen, onder andere over de zelfrijdende auto. Het volledige programma en alle sprekers vind je hier.