Ondernemer kan straks ook bij Kifid klagen over alternatieve kredietverstrekker

Het klachtenloket voor mkb'ers en zzp'ers bij Kifid wordt komende zomer uitgebreid. Ondernemers kunnen er dan niet alleen meer terecht met klachten over bancaire financiering, maar ook voor geschillen over alternatieve financiering.

De Stichting MKB Financiering (SMF) heeft vandaag de nieuwe Gedragscode MKB Financiers gepresenteerd. Die moet bijdragen aan een professionalisering van de sector en groei van het vertrouwen van ondernemers in alternatieve (non-bancaire) financiering. Onderdeel van de code is dat ondernemers met klachten over de kredietverstrekking vanaf deze zomer ook terechtkunnen bij Kifid.

Maximale omzet

Het klachteninstituut opende vorig jaar al een loket voor kleinere mkb’ers en zzp’ers die een geschil hebben met hun bank over financiering. Dit loket gaat vanaf 1 juli 2019 ook klachten behandelen van ondernemers tegen alternatieve kredietverstrekkers. Alleen klachten tegen financiers die zijn aangesloten bij SMF en de gedragscode hebben ondertekend worden in behandeling genomen.

Ook voor deze nieuwe klachten geldt dat alleen kleiner mkb en zzp’ers terechtkunnen bij Kifid. Het klachtenloket behandelt alleen geschillen van bedrijven met een maximale omzet van € 5 miljoen per jaar.

Crowdfunding

Bij de Stichting MKB Financiering zijn onder andere fintech Spotcap en crowdfundingplatform Funding Circle aangesloten. Ook Dynamic, de hypotheekinvesteerder van het label bijBouwe, is een van de oprichters van de stichting.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.