Kifid gaat ook oordelen over kredietklachten van zzp'ers en kleine mkb'ers

Kifid breidt zijn werkterrein uit. Vanaf komende week kunnen niet alleen consumenten bij het klachteninstituut terecht, maar ook kleinere mkb'ers en zzp'ers die een geschil hebben met een bank over hun financiering.

Niet alle ondernemers kunnen bij Kifid terecht. De omzet van het bedrijf mag niet hoger zijn dan € 5 miljoen per jaar. De Geschillencommissie kan in een bindende uitspraak maximaal € 250.000 aan geleden schade toewijzen aan de mkb’er of zelfstandige. In niet-bindende uitspraken kunnen de bedragen hoger uitvallen.

Het nieuwe klachtenloket is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Die kondigde anderhalf jaar geleden al aan een laagdrempelige geschillenbeslechting te willen voor kleinere ondernemers. Voor het kleine mkb en zzp’ers is de gang naar de rechter vaak te duur. Met klachten over hun lening konden ze daardoor nergens terecht. Kifid wil dat gat gaan vullen.

Kredietaanvraag na 1 juli 2018

In het reglement voor Geschillenbeslechting kleinzakelijke financiering heeft Kifid vastgelegd welke klachten worden behandeld. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over wijziging van rentetarieven, het opzeggen of opeisen van het krediet door de bank of over vervroegd aflossen. Klagen over een afwijzing van een kredietaanvraag kan niet. Een bank of financier mag nou eenmaal een kredietaanvraag weigeren.

De klachten moeten gaan over financiering die is aangevraagd vanaf 1 juli 2018. Voor de behandeling door Kifid betalen ondernemers € 250. Een hoger beroep kost € 500.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.