Nieuw concept: Hello Mobility coacht ondernemers met wagenpark

Nieuw concept: Hello Mobility coacht ondernemers met wagenpark

Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden, presenteerde onlangs Hello Mobility. Een concept dat ondernemers via rijgedraggegevens helpt de kosten van hun wagenpark onder controle te krijgen. Een persoonlijke coach analyseert de data uit de voertuigen en doet voorstellen om het rijgedrag van de chauffeurs te verbeteren. In am:47 spreken drie experts uit de branche zich uit over deze innovatie van Sparklab.

Expert 1: Kokke van der Werf
“Momenteel zien we veel versnippering van telematicasystemen waardoor de ondernemer met meerdere overzichten moet werken die op diverse manieren te interpreteren zijn. Met Hello Mobility kan de ondernemer, ongeacht de verschillende systemen die hij in de voertuigen heeft, één dashboard gebruiken”, zegt Kokke van der Werf. “Kostenbesparingen realiseren we met het coachen van het rijgedrag van de chauffeurs. Dat leidt tot vermindering van brandstofkosten of een defensievere rijstijl: meer uitrollen in plaats van hard remmen. Met als doel meer veiligheid en lagere kosten. We trainen mensen om defensief te rijden waardoor je meer tijd hebt om te reageren op onverwachte situaties in het verkeer.”

We trainen mensen om defensief te rijden waardoor je meer tijd hebt om te reageren”

De coach gaat langs bij de geïnteresseerde ondernemer en stelt vast wat de doelen zijn die de ondernemer wil bereiken, bijvoorbeeld in de sfeer van CO2-uitstoot of kostenvermindering. “Aan de hand daarvan wordt een verbeterplan opgesteld en een nulmeting gedaan van de resultaten van het wagenpark. Daarna wordt het dashboard geïnstalleerd. Aan de hand van de eerste resultaten uit het dashboard bespreekt de coach met de ondernemer wat de volgende stappen zijn. De monitoring blijft om te kijken hoe het verloopt en om indien nodig maatregelen bij te stellen.”

Wagenparken vormen door brandstofkosten, afschrijvingen en schades een van de grootste kostenposten voor een ondernemer. “Vaak weet hij of zij wel dat er wat aan gedaan moet worden, maar is de ondernemer met andere zaken bezig of vindt hij het moeilijk om het op te pakken. Hello Mobility wil die problematiek oplossen.”De kostprijs is fair, zegt Van der Werf: “Het eerste jaar coaching kost eenmalig € 2.599, vanaf het tweede jaar bieden we Strippenkaart-coaching aan voor € 1.599 en het doorlopende online dashboard kost € 14,99 per voertuig per maand. Onze ‘niet goed, geld terug’-belofte geeft vertrouwen dat de ondernemer geen risico loopt.”

Expert 2: Simon Corsèl
Autoleasebedrijf Alphabet heeft al inzicht in gegevens over rijgedrag en brandstofverbruik. “Wij hebben onze eigen managementinformatie aan de hand van kilometerstanden en het gebruik van de tankpas”, zegt woordvoerder Simon Corsèl. “Dus wij zien niet direct de meerwaarde van zo’n dashboard ten opzichte van de informatie die we nu al bieden aan bedrijven. Als er telematica ingebouwd moet worden in een auto, zal dat snel zo’n 7 euro per maand kosten boven op het leasetarief. Dat is een extra kostenpost die zich niet direct terugverdient.”

Wie betaalt de kosten van de inbouw van meetapparatuur en het gebruik van de data?”

De coach kan meerwaarde bieden als het gaat om het bevorderen van veilig rijgedrag en het verlagen van kosten, zegt Corsèl. “Al hebben wij op dat gebied natuurlijk ook gegevens over schadeverloop en rijgedrag waar we wagenparkbeheerders mee ondersteunen. En de data die zo’n dashboard levert is misschien nauwkeuriger, maar het verschil is klein. De afwijking tussen de werkelijke kilometerstand en wat de berijder ingeeft bij tanken is bijvoorbeeld slechts 4%.”

Daarmee wil Corsèl niet zeggen dat Hello Mobility geen toekomst heeft. “Het systeem heeft zeker toekomst. Alleen wie betaalt de kosten van de inbouw van meetapparatuur en van het gebruik van data? Als eigenaar van de auto zouden wij de data kosteloos moeten kunnen ontvangen en nu moet daarvoor worden betaald.”

Expert 3: Björn Jalving
“Hello Mobility is een ambitieus en innovatief project van Nationale-Nederlanden. De ontwikkeling van de schadelast op autoverzekeringen en meer in het bijzonder wagenparken is branchebreed al jaren zorgelijk. Wij juichen iedere weloverwogen stap om hier wat aan te doen dan ook van harte toe”, zegt Björn Jalving, teamleider Markt & Product bij Turien & co.

“Inhoudelijk lijkt de verzekeringsoplossing big data te combineren met gamification, een trend die we al langere tijd aan zien komen. Er wordt veel data verzameld en deze data wordt gebruikt om de bestuurder te informeren over zijn rijgedrag. Dat wordt versterkt door de inzet van een coach.”

Inhoudelijk lijkt de verzekeringsoplossing big data te combineren met gamification”

Het concept doet Jalving erg denken aan de rijgedragverzekeringen in de particuliere markt. “Wij hebben onder het Ansvar Bewust-label een dergelijke verzekering, maar ook de ANWB is al langere tijd actief met de ANWB Veilig Rijden-verzekering. Interessant om een dergelijk concept ook toe te passen in de zakelijke markt.”

Jalvings ervaring is dat dergelijke innovatieve verzekeringen twee uitdagingen met zich meebrengen. “Enerzijds: hoe overtuig je de doelgroep? Veel mensen hebben de mond vol van rijgedragverzekeringen, maar willen we zelf ook zo’n kastje in de auto? Anderzijds: hoe houd je de bestuurder op de lange termijn betrokken en enthousiast? Als Nationale-Nederlanden een antwoord heeft op deze vragen, is dit in potentie een mooi concept.”

Rob van de Laar

Rob van de Laar

redacteur AM

Vernieuwd woonproduct toont ambities NN: duurzaamheid steeds vaker een harde eis

Vernieuwd woonproduct toont ambities NN: duurzaamheid steeds vaker een harde eis

De rol die verzekeraars spelen binnen het verduurzamingsvraagstuk is even groot als dat het thema zelf breed is. In termen van directe en indirecte impact. Als investeerder, als verzekeraar én als werkgever. Met niet alleen oog voor 'groen', maar ook voor mentaal en sociaal. Volgens Nationale-Nederlanden komen alle duurzaamheidsambities samen in hun vernieuwde woonverzekering. Bestuurslid Tjeerd Bosklopper en directeur Retail Schade & Zorg Maaike van Beijsterveldt zien uitdagingen, maar ook oplossingen.

NN neemt intermediaire particuliere schadeverzekeringen in eigen beheer

NN neemt intermediaire particuliere schadeverzekeringen in eigen beheer

Nationale-Nederlanden neemt vanaf 1 juli 2026 haar intermediaire particuliere schadeverzekeringen in eigen beheer.

Het interieur van een opengebroken BMW (foto: VbV)

Vaker diefstal onderdelen in opdracht: VbV bezorgd. 'Schade loopt in miljoenen'

Het aantal auto-inbraken stijgt voor het derde jaar op rij, onder meer doordat malafide schadebedrijven vaker 'shoppen' op de zwarte markt. De kosten voor verzekeraars stijgen hiermee ook fors. Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) maakt zich zorgen om deze trend. Wat valt hieraan te doen?

Nalaten bespreken voorwaarden kost assurantietussenpersoon vijftigduizend euro

Nalaten bespreken voorwaarden kost assurantietussenpersoon vijftigduizend euro

Zorg ervoor dat je als assurantietussenpersoon álle relevante verzekeringsdocumenten, clausules en voorwaarden doorstuurt naar je klant, of nog beter: gezamenlijk doorneemt. Deze les komt een Rotterdamse intermediair duur te staan: een gesprongen hoofdleiding van een sprinklerinstallatie kost dit kantoor nu bijna vijftigduizend euro.